To-trins genopretningsplan på vej fra Air France

Air France er på vej med en genopretningsplan, der i første fase skal forbedre selskabets likviditet. I anden fase vil Air France forbedre servicen og samtidig øget effektiviteten blandt personalet, hvor man tilsyneladende halter bagefter de primære konkurrenter.

Tirsdag i denne ugesøgte American Airlines beskyttelse for kreditorerne under den særlige amerikanske Chapter 11-lovgivning. Investorerne tog nyheden til sig ved at handle aktien imoderselskabet AMR Corporation ned med næsten 84 % i tirsdagens handel.

Tilflugten fra American Airlines ses ikke mindst som et middel til at genforhandle løn- og pensionsvilkår for de næsten 80.000 ansatte, men samtidig understreger manøvren den øjeblikkelige krise i luftfartsbranchen, hvor især de høje brændstofomkostninger og betydeligt lavere vækst end forventet giver store indtjeningsproblemer for mange luftfartsselskaber.

Det statsejede finske luftfartsselskab Finnair styrer mod et underskud for fjerde regnskabsår i træk, tyske Lufthansa har indført et 6 måneder langt stop for ansættelser og investeringer, mens Air Berlin PLC forsøger at nedbringe sine omkostninger med deres Shape & Size-plan.

Og nu melder Air France sig også i den efterhånden lange række af europæiske og amerikanske luftfartsselskaber, hvor sparekniven skal svinges.

Redningsplan i to faser

En genopretningsplan for Air France omfatter to faser, hvor den første skal implementeres i januar og februar 2012 og have fokus på at forbedre selskabets likviditet. Det skriver den franske avis La Tribune.

Manden bag genopretningsplanen er Air Frances nye bestyrelsesformand og CEO i skikkelse af Alexandre de Juniac, der har arbejdet for den tidligere franske finansminister, Christine Lagarde.

Næste fase i genopretningsplanen for Air France vil ifølge avisen først blive annonceret af topchefen i maj eller juni 2012, og det er den egentlige plan, der skal ”genoprette og videreudvikle” Air France.

Det skal konkret ske ved at forbedre produktiviteten hos selskabets ansatte samt kvaliteten af selskabets service. Her lægger topchefen op til at revurdere virksomhedens produkter og dens services, såvel i luften som på jorden,

Til trods for at Air France har behov for en genopretningsplan, så vækker den manglende konkrete udmelding ikke begejstring. Umiddelbart er der ikke lagt op til at skære i medarbejderstaben her og nu, men Ifølge ledelsens foreløbige udtalelser vil der være behov for besparelser inden for alle personalegrupper.Og det erifølge fagforeningerne som at blive advaret om en storm, seks måneder før den ventes at opstå.

Med den franske stat som en af selskabets store aktionærer vil store personalereduktioner næppe være populære.

Air France-KLM har de højeste personaleomkostninger blandt de primære konkurrenter som Lufthansa, British Airways og Iberia.Selskabet skal derfor implementere spareplanen “Challenge 12“ for at spare 500 millioner euro alene i indeværende regnskabsår.