- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

To ud af tre rejsende tøver med at flyve MAX igen

Når Boeing 737 MAX-flyene på et tidspunkt kommer tilbage i luften, vil næsten to ud af tre rejsende have betænkeligheder ved at benytte denne flytype.

Det er endnu uvist, hvornår de flere hundrede Boeing 737 MAX på verdensplan returnerer til flyselskabernes operationer. Der spekuleres i, at det sker i løbet af sommeren, men indtil videre er der ikke fastsat en nærmere dato for, hvornår den ulykkesramte flytype igen kan tage passagerer med.

Når flyet atter indgår i flyselskabernes planer, kan det imidlertid ske, at passagererne ikke vil træde om bord. En ny undersøgelse fra den britiske investeringsbank Barclays viser nemlig, at næsten to ud af tre rejsende enten helt vil undlade at flyve med et Boeing 737 MAX-fly eller tøve med at flyve med det. Det skriver det hollandske medie Zakenreisnieuws.nl.

Undersøgelsen, der er gennemført af YouGov, baserer sig på en repræsentativ måling blandt 1.765 europæiske og nordamerikanske rejsende med spredning i både køn, alder, indkomstniveau og hyppighed af flyrejser. 21 procent af respondenterne nævner, at de aldrig vil flyve med et MAX-fly igen, mens 23 procent ønsker at vente mindst et år for at se, om flyet præsterer efter hensigten. 20 procent af respondenterne svarede, at de ville gå om bord på et MAX-fly igen efter et par måneder.

Når MAX-flyene igen er i luften vil 19 procent ikke have nogen betænkeligheder ved at gå om bord; de ville uden problemer flyve med det igen. 17 procent af respondenterne har ikke nogen holdning til emnet. Undersøgelsen viser også, at 52 procent af respondenterne bevidst vil vælge et andet fly end en Boeing 737 MAX, hvis de har et alternativ til deres destination.

Barclays: Boeing vil lide i flere år
Når MAX-flyene returnerer til drift, vil det stå klart, hvorvidt passagererne opdager, at de står over for at flyve med flytypen. Mange rejsende bemærker formentlig ikke, hvilket fly de booker billet til. Og spørgsmålet er, hvis billetprisen til en rejse med et alternativt flyselskab er højere, om passagererne så stadig fravælger at rejse med et MAX-fly.

Barclays har sænket sine forventninger til Boeings aktiekurs efter resultatet af undersøgelsen. Investeringsbanken forudser, at Boeing vil lide under MAX-problemerne i flere år frem.

Luftfartsmyndigheder verden over – herunder amerikanske FAA – groundede Boeing 737 MAX-flyene i midten af marts, efter der var sket endnu en dødsulykke med flytypen. I oktober sidste år styrtede en Boeing 737 MAX fra Lion Air i havet ud for Jakarta i Indonesien, mens et fly af samme type fra Ethiopian Airlines forulykkede i marts i Etiopien. I alt 346 mennesker omkom ved de to ulykker.

 

Relaterede artikler:

Piloter kræver bedre MAX-træning

Boeing nedsætter MAX-produktion med 20 procent

Sådan adskiller 737 MAX sig fra ældre 737-fly

Boeing 737 MAX-fly opmagasineret i ørkenen

Samtlige Boeing 737 MAX-fly på jorden