En Boeing 737 MAX 8 har savtakket motorskjold og dobbelt winglets, hvilket skiller sig ud fra en traditionel Boeing 737-800. Foto: Boeing

Boeing nedsætter MAX-produktion med 20 procent

Boeing har valgt at reducere den månedlige produktion af Boeing 737 MAX fra 52 til 42 fly som følge af flytypens grounding og leveringsstop.

MAX-fly verden over har siden den 13. marts været groundet, efter en Boeing 737 MAX 8 fra Ethipoian Airlines styrtede tre dage tidligere kort efter afgang fra Addis Ababa. Herudover er der et midlertidigt stop af leveringer af flytypen.

Disse omstændigheder har nu fået Boeing til at nedsætte produktionen af MAX-fly. Den amerikanske flyproducent kunne således fredag i sidste uge meddele, at der på ubestemt tid – fra midten af april – vil blive produceret 42 MAX-fly pr. måned mod de nuværende 52 fly. Der vil således rulle næsten 20 procent færre MAX-fly ud af frabrikshallerne inden længe.

Ansatte beholder deres job
Meddelelsen kom kun få øjeblikke efter, at aktiehandelen lukkede på Wall Street i New York. Og samtidig også kort tid efter, at Boeings koncernchef, Dennis Muilenberg, i en video udtrykte sorg over de omkomne passagerer i de to styrt med MAX-fly.

“Vi tilpasser 737-produktionen midlertidigt for at imødekomme pausen i MAX-leveringer, så vi kan prioritere yderligere ressourcer til at fokusere på software-certificering og på at få MAX-flyene tilbage i luften,” sagde Dennis Muilenburg ifølge Air Transport World.

“Med en produktionshastighed på 42 fly pr. måned vil 737-programmet og de tilhørende produktionshold holde deres nuværende beskæftigelsesniveauer, mens vi fortsætter med at investere i vores bredere sundhed og kvalitet i vores produktionssystem og forsyningskæde.”

Boeing oplyser desuden, at man arbejder tæt sammen med kunder, ligesom der er tæt dialog med leverandører for at minimere de økonomiske konsekvenser af den nedsatte MAX-produktion.

Før ulykken i Etiopien havde Boeing ellers planer om at optrappe produktionen af MAX-fly til 57 om måneden gældende fra den kommende sommer.

CFM skærer ikke i motorproduktion
Spirit AeroSystems, der producerer flydele til Boeing, vil trods produktionsnedgangen opretholde sine leveringer til den amerikanske flyproducent ud fra et produktionsantal på 52 MAX-fly pr. måned.

Herudover melder motorproducenten CFM International, at den ikke har planer om at reducere produktionen af LEAP-1B-motorer.

“Beslutningen om at opretholde den nuværende produktionshastighed blev taget for at give CFM chancen for at bygge videre på det momentum, den har opnået i løbet af det sidste år. Vi har stor tillid til Boeing og 737 MAX og vil fortsætte vores tætte koordinering i dette program,” lyder det fra CFM International.

I kølvandet på styrtet i Etiopien har Boeing desuden besluttet at danne et internt udvalg, der skal gennemgå, hvordan flyproducenten designer og bygger fly.

“Udvalget vil sikre effektiviteten af vores politikker og processer for at opnå det højeste sikkerhedsniveau på 737 MAX-programmet samt vores andre flyprogrammer – og anbefale forbedringer af vores politikker og procedurer,” fortæller Dennis Muilenburg ifølge Air Transport World.

 

Relaterede artikler:

Boeing 737 MAX-fly opmagasineret i ørkenen

Lufthansa overvejer at købe Boeing 737 MAX

Samtlige Boeing 737 MAX-fly på jorden

Donald Trump har groundet Boeing 737 MAX-flyene

Boeings MAX-software først klar om seks uger