Amerikanske Southwest Airlines er i gang med at flytte selskabets 35 nye Boeing 737 MAX-fly til Victorville i Mojave-ørkenen i det sydlige Californien.
I det sydvestlige hjørne af Mojave-ørkenen i det sydlige Californien ligger den tidligere George US Air Force Base, der var operativ fra 1941 og frem til 1992.
I dag hedder den tidligere militærbase Southern California Logistics Airport – også kaldet Victorville Airport – og modtager civile fly, fragtfly og militærfly. Herudover er der også en stor flykirkegård samt faciliteter til langtidsopbevaring af fly, der af en eller anden årsag er taget ud af drift.
Lufthavnen i den californiske ørken har i løbet af de seneste dage modtaget syv fly fra det amerikanske lavprisflyselskab Southwest Airlines. Der er dog ikke tale om ældre udtjente fly, der venter på at skulle hugges op. Det er i stedet næsten nye fly af typen Boeing 737 MAX 8, som har været sat på jorden siden den 13. marts, hvor FAA udstedte flyveforbud efter et forudgående præsidentielt dekret fra Donald Trump.
Det forventes, at de øvrige af selskabets 35 MAX-fly vil følge efter de kommende dage, så hele MAX-flåden kan afvente, at Boeing får godkendt den nye software, før flyene kan komme på vingerne igen. I mellemtiden vil den tørre ørkenluft sikre, at flyene opbevares bedst muligt, inden de atter skal tilbage i trafikprogrammet.
Moving from the daily lot to long term parking — Southwest sending at least 6 #737MAX to Victorville today for further storage. https://t.co/33uVkkn4Hj pic.twitter.com/H0SvPrygaF
— Flightradar24 (@flightradar24) 23. marts 2019
Syv fly i Victorville
Southwest Airlines har indtil videre haft 34 fly i drift af typen Boeing 737 8 MAX, og seks af disse blev lørdag fløjet til Victorville fra henholdsvis Phoenix, Dallas-Fort/Worth, Indianapolis, St. Louis og Nashville, hvor de i første omgang strandede.
Tirsdag den 19. marts tog Southwest ydermere levering af MAX-fly nummer 35, og det blev fløjet direkte til Victorville fra Boeings klargøringsfaciliteter i Boeing Field/King County International Airport.
De øvrige MAX-fly hos Southwest står i øjeblikket i lufthavnene i Atlanta. Baltimore, Buffalo, Chicago, Dallas, Houston, Los Angeles, Oakland, Orlando, Phoenix, Seattle og Tampa. Her venter de også på at gennemføre de tilladte færgeflyvninger til Victorville.
Ved at flytte MAX-flyene til lufthavnen i Victorville vil det blandt andet være muligt at reducere omkostningerne til langtidsparkering i de større amerikanske lufthavne, hvor der traditionelt er plads- og kapacitetsproblemer.
I Københavns Lufthavn koster det eksempelvis 13,23 kroner per ton per døgn at have et fly stående på en henstillingsstandplads. I eksemplet med en Boeing 737 MAX vil prisen i CPH være 610 kroner per døgn – eller 18.000 kroner om måneden per fly.
Relaterede artikler:
Holder MAX-flyene på jorden i tre måneder
Lange udsigter til at 737 MAX flyver i Europa igen