SAS-fly på vingerne. (Arkivfoto: SAS)

Trafikgenrejsningen i stå hos SAS

I september var der over 2,3 millioner passagerer, der fløj med SAS, og det var en vækst på 17 procent i forhold til samme måned sidste år. SAS er dog atter under indeks 80 i forhold til 2019.

September var femte måned i træk med over to millioner passagerer hos SAS, idet 2.324.000 rejsende havde købt billet hos det skandinaviske flyselskab.

Dermed steg passagertallet med 17 procent i forhold til samme måned sidste år, hvor 1.979.429 passagerer var ombord i rute- eller charterfly fra SAS. 

Der er dog stadig et stykke vej til fuld genopretning efter coronapandemien. I september 2019 var der 2.937.761 passagerer, der fløj med SAS, og dermed var dette års september på indeks 79 i forhold til 2019, mens august var på indeks 81. Således er der noget, der tyder på, at den trafikmæssige genopretning står stille i øjeblikket.

“SAS har nu igen under 80 procent af passagererne sammenlignet med før pandemien. Vi tager udviklingen som et klart bevis for, at der er mere arbejde at gøre kommercielt hos SAS. Den stærke udvikling i sommermånederne er dog også et bevis på, at SAS har evnet at omstille forretningen til at være mere fritidsrejseorienteret,” skriver Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen i en kommentar.

Gode nyheder
oncernchef Anko van der Werff kalder selv september måneds trafiktal for gode nyheder, idet efterspørgslen efter rejser stadig er stærk, og der bliver også fremhævet en Red Dot Award for den nydesignede app samt en femstjernet vurdering i APEX-kundeundersøgelsen.

“Begge præstationer er et resultat af vores hårde arbejde for at fortsætte med at opbygge Skandinaviens førende flyselskab,” lyder det fra Anko van der Werff.

Forbedret punktlighed og regularitet
Belægningen nåede i september op på samlet 78,2 procent for rute- og charterflyvninger, og det var 1,5 procentpoint bedre end i september sidste år, hvor SAS stadig slikkede sine sår efter sommerens pilotstrejke. Det er dog nogenlunde på samme niveau som september 2019.

Hvad angår punktligheden, var den i september bedre end de foregående måneder og landede på 76,8 procent, mens regulariteten atter var oppe på 99,0 procent. Det er især et udtryk for, at den udfordrende højsæson ikke længere sætter sit aftryk i de daglige operationer.

 

Relaterede artikler:

Fire ud af fem SAS-passagerer tilbage i august

Næsten fordobling af SAS-passagertal i juli

Middelmådige trafiktal fra SAS