TUI har planer om at lade Jet Time og Norwegian varetage kortdistanceflyvningerne fra Norden, og derfor vil selskabet lukke baserne i Malmø, Oslo og Helsinki.
Rejsearrangøren TUI benytter i dag koncernens eget flyselskab TUIfly Nordic til charterflyvninger fra Norden til europæiske destinationer suppleret af kapacitet fra eksterne flyselskaber.
TUIfly Nordic beskæftiger i dag fem fly, fire Boeing 737-800 og en helt splinterny Boeing 737 MAX 8. Flyene er baseret i henholdsvis Oslo, København. Malmø og Helsinki.
Men fremover ønsker TUI at at opnå større fleksibilitet, hvorfor det er planen, at flykapaciteten på de europæiske afgange skal købes eksternt. Derfor har TUI planer om at lukke baserne i Malmø, Helsinki og Oslo og i stedet købe produktionen hos Jet Time og Norwegian.
”For at imødekomme vores kunders ønsker – og for at drive vores forretning så effektivt som muligt – er det vores ønske at flytte vores kortdistance flyoperationer til eksterne flyselskaber i København, Helsinki og Oslo. De foreslåede ændringer vil ikke påvirke vores kunders planlagte rejser,” siger Alexander Huber, der er administrerende direktør i TUI Nordic.
150 ansatte kan blive afskediget
Den planlagte lukning af de tre baser kommer til at betyde, at 150 ansatte på de tre baser bliver til overs, hvorfor TUI i dag har indledt forhandlinger med de relevante fagforeninger.
”Det er vigtigt for os at opretholde vores eget flyselskab. Men vi må også drive vores forretning, så det giver mening både for vores kunder og for et kommercielt og operationelt perspektiv. Det er derfor, at vi i dag foreslår en ændring i vores nordiske flyselskabs-set up,” siger John Murphy, der er administrerende direktør i TUI’s Northern Region Airlines.
Lukningen kommer kun til at berøre kortdistanceflyvningerne inden for Europa. TUI beskæftiger flere end 150 fly i Europa og 17 af disse er Boeing 787 Dreamlinere, og koncernen har derfor en af de største Dreamliner-flåder i Europa. I dag flyver TUI´s eget flyselskab halvdelen af produktionen, mens den anden halvdel er overladt til eksterne leverandører.
Hos Jet Time bekræfter man, at der er indledt en dialog med TUI.
“Det er vigtigt at understrege, at det kun er planer, og at det er en proces, der er startet. Det vil være en interessant mulighed for os, hvis det bliver til noget. Vi flyver i forvejen for TUI fra København og Helsinki, så derfor vil vi være en oplagt partner,” siger Birthe Madsen, direktør for forretningsudvikling hos Jet Time, til CHECK-IN.dk.
Relaterede artikler:
TUI fornyer flåde og sender B737 MAX på vingerne