Tyske TUI Group har implementeret en ny teknologisk løsning hos rejsegigantens fem flyselskaber, hvilket vil reducere det samlede brændstofforbrug med op til 200 kilo om dagen per fly.
Som led i bæredygtighedsmål har TUI Group investeret i innovativ maskinlæringsteknologi for at reducere forbruget af brændstof ved flyenes opstigning efter afgang.
Den tyske rejsegigant har således implementeret den såkaldte SITA OptiClimb-løsning på tværs af alle koncernens fem flyselskaber, der tæller TUI Airways, TUI fly Belgium, TUI fly Deutschland, TUI fly Netherlands samt TUI fly Nordic.
Teknologien fra SITA, der er førende leverandør af IT- og kommunikation til luftfartsindustrien, var allerede delvist implementeret, men TUI Group har nu fået løsningens fulde udbredelse. Det betyder, at flyselskaberne vil kunne spare op til 200 kilo brændstof og 600 kilo CO2 per fly om dagen.
Går ikke på kompromis med flyvetider
Flyenes opstigning efter afgang er den mest brændstofkrævende fase i forbindelse med en flyvning. Løsningen fra SITA bruger maskinlæring til at skabe specifikke præstationsmodeller. Brug af 4D-vejrudsigter og operationelle input til flyveplaner forudsiger disse modeller scenarier omkring forbrænding af brændstof.
Teknologien giver derefter piloter tilpassede stigningshastigheder og accelerationsniveauer, der er specifikke for hver flyvning for at optimere brændstoffet uden at gå på kompromis med flyvetiderne.
Ifølge flyselskabernes internationale sammenslutning, IATA, udgør brændstof næsten 30 procent af driftsomkostningerne hos et flyselskab. Og brændstoffet er samtidig den største yder af luftfartsemissioner. Flyselskaberne anvender SITA OptiClimb som et supplement til langsigtede strategier som bæredygtigt brændstof og flådefornyelse.
Hvis alle flyselskaber brugte løsningen, ville det reducere det årlige brændstofforbrug med cirka 5,6 millioner ton CO2, oplyser SITA.
Skal reducere CO2’en med 24 procent
Allerede i 2022 begyndte TUI Group en delvis indførelse af SITA-løsningen hos koncernens flyselskaber, og det reducerede straks forbruget af brændstof. Således lød den samlede besparelse i 2022 på 4.500 ton brændstof og 14.000 ton kulstof.
TUI Group har sat 2030-emissionsreduktionsmål for sine flyselskaber, krydstogter og hoteller, hvor emissionerne fra flyselskaberne skal reduceres med 24 procent.
”En af måderne, hvorpå vi sigter mod at reducere disse emissioner, er gennem operationelle foranstaltninger, der forbedrer flyveplanlægningen og optimerer brændstofstyringen ved at udnytte innovative teknologier som SITA OptiClimb,” siger Marco Ciomperlik, chef for flyselskaberne hos TUI Group. Han suppleres af SITA:
”Vi er glade for fortsat at støtte TUI Groups bæredygtighedsdagsorden. Vores ambition er at hjælpe luftfartsindustrien med at udvikle sig hurtigere på vores fælles rejse mod nulemission og forbedre effektiviteten af rejser gennem innovation og teknologi,” siger Yann Cabaret, administrerende direktør hos SITA for Aircraft.
Relaterede artikler:
TUI vil lave joint venture med stort charterflyselskab