Debatten om lukningen af en landingsbane i Lissabons lufthavn har mange ligheder med debatten om lukningen af CPH’s tværbane.
Københavns Lufthavn er ikke ene om at ville lukke en landingsbane for at gøre plads til en ny terminal. Præcis samme planer pusler man med i Lissabon’s Humberto Delgado Airport i Portugal. Også her handler diskussionen blandt andet om hvor ofte den lukningstruede bane bruges og hvad alternativerne er. Det skriver den portugisiske avis Expresso.
Konkret handler det om lufthavnens 2.300 meter lange bane 17/35, der krydser lufthavnens mest benyttede bane, den 3.800 meter lange bane 03/21. For at gøre plads til en ny terminal, så vil lufthavnsoperatøren ANA Aeroportos de Portugal lukke bane 17/35. Lufthavnen, der havde omkring 22 mio. passagerer sidste år, har pladsproblemer. Men efter at en plan om at bygge en helt ny lufthavn er blevet skrottet, så er ANA Aeroportos de Portugal nødt til at finde plads til udvidelser ”indenfor hegnet”. Præcis det samme som i CPH.
Sendes til spanske lufthavne
Problemet er imidlertid at banen i en periode på 3-4 måneder om året bruges når der er kraftig sidevind på bane 03/21. Præcis samme problemstilling som i Københavns Lufthavn, hvor tværbanen 12/30 bruges når sidevinden er for kraftig på tværs af banerne 04R/22L og 04L/22R.
Uden bane 17/35 er fly nødt til at finde andre lufthavne at lande i når sidevinden er for kraftig på tværs af bane 03/21 for blandt andet at undgå ”windshear”. Det er et fænomen med hurtige skift i vindretning og vindhastighed.
I nogle tilfælde kan bane 01/19 på militærbasen Montijo bruges. Men i visse tilfælde er det ikke muligt, ligesom langdistancefly helt generelt har svært ved at bruge Montijo. Det betyder, at flyene i stedet skal sendes til lufthavnene i Porto og Faro samt til spanske lufthavne.
Portugals pilotforening peger på, at ANA Aeroportos de Portugal indtil videre kun har kigget de kommercielle aspekter af en banelukning. På hvor meget trafikvækst og øgede indtægter en lufthavnsudvidelse vil gøre plads til. Foreningen opfordrer til, at man også undersøger de operationelle konsekvenser af en banelukning.
Relaterede artikler:
Pilotformand: Sikkerhed er ikke argument mod tværbanelukning
Tværbanelukning kan udfordre nye SAS-fly
Piloter til politikere: Luk ikke tværbanen i CPH
Flyselskaber i fælles front mod banelukning
Pilot: Banelukning vil give større fejlrisiko