Tvinges til at sælge storlufthavn ved London

Den spansk-kontrollerede lufthavnsoperatør BAA Limited bliver nu tvunget til at sælge London Stansted Airport, der er den 4. største i Storbritannien. Det står fast efter en dommer afviste appelsagen fra BAA, der er uenig med konkurrencemyndighedernes afgørelse.

Nogle gange hjælper det at klage, og andre gange må man bare erkende sit nederlag.

For lufthavnsoperatøren BAA Limited blev det den sure løsning, der blev udbyttet af en klagesag.

Det står fast efter en dommer afviste appelsagen fra BAA, der ønskede at prøve konkurrencemyndighedernes afgørelse. Dermed bliver BAA nu tvunget til at skille sig af med London Stansted Airport, der er den 4. største i Storbritannien.

Rettens adgørelse er den seneste i lang og opslidende tvist mellem BAA og de britiske konkurrencemyndigheder i Competition Commission, der startede i 2009. Her slogkonkurrencemyndighederne fast, at BAA havde enfor dominerende markedsposition i Skotland og det sydøstlige England.

Dengang blev BAA tvunget til at sælge sin aktiepost i London Gatwick Airport og i 2011 beordrede konkurrencemyndighederne BAA til at sælge en af sine skotske lufthavne. Denafgørelse efterfulgte BAA ved at sætte Edinburgh Airport til salg i oktober 2011.

Men samtidig med at den skotske lufthavn blev sat til salg, bad BAA om en juridisk afgørelse omkring Stansted som også skulle sælges, og her har den britiske Competition Appeal Tribunal (CAT) nu altså afvist appelsagen.

Uheldigt tidspunkt

Myndighederne vil nu presse på for, at salget af Edinburgh Airport sker hurtigst muligt samtidig med, at BAA bliver tvunget til at sælge Stansted Airport, der havde 18 millioner passagerer i 2011.

BAA ejer også London Heathrow samt lufthavnene iSouthampton, Glasgow, Edinburgh og Aberdeen.

BAA har ikke mindst protesteret imod salgstidspunktet da den nuværende finanskrise og gældskrise forringer salgssummen. Sidste år vurderede topchefen i BAA, at Stansted kunne indbringe 1,2 milliarder pund, men analytikere tvivler på, at den kan sælges for mere end det halve i dag.

Privatiseret under Thatcher

BAA har sine rødder helt tilbage i 1965, hvor British Airports Authority blev stiftet for at varetage driften af tre statsejede lufthavne London Heathrow Airport, London Gatwick Airport ogLondon Stansted Airport.

Siden overtog BAA også Glasgow International Airport, Edinburgh Airport, Southampton Airport og Aberdeen Airport. Som en del af daværende premiereministerMargaret Thatcher’s privatiseringsbølge blev BAA plc børsnoteret i 1986.

I 2006 blev BAA overtaget af etinternationalt konsortium under ledelse af det spanske Grupo Ferrovial og afnoteret fra børsen. Samtidig skiftedeselskabet navn til BAA Limited.

I 2010 omsatte BAA Limited for knap £2,1 milliarder og ejes af FGP TopCo Limited, der ejes af Grupo Ferrovial samt Caisse de depot et placement du Quebec, GIC Special Investments og Alinda Capital Partners.

Hovedindtægtskilden for BAA erafgifterne fra flyselskaberne og indtægterne fra detailhandlen i lufthavnene.