Udskyder interkontinental CPH-rute i 11. time

Kun 13 passagerer fløj til London Stansted på Air Swedens første ruteflyvning. Dagens planlagte opstart af interkontinental rute fra København blev udskudt for få dage siden.

I dag skulle Air Sweden have haft premiere på sin ugentlige flyvning fra København via Skopje til Beirut og retur via Skopje. Så sent som i fredags kunne man på selskabets hjemmeside, flyswedish.eu, købe billetter til flyvningen. Og ifølge systemet var der kun billetter i den dyreste af de tre prisklasser tilbage.

Men et opslag i selskabets bookingsystem mandag viste, at der nu først flyves på ruten fra starten af juni. Og til den tid bliver det direkte til Skopje og retur tirsdag samt direkte til Beirut og retur onsdag.

Kiggede man i Air Swedens bookingsystem i fredags, så fremgik det også, at selskabet ville starte sine flyvninger mellem København og Skellefteå i Nordsverige på fredag. Det er nu udskudt til søndag, hvor det er muligt at flyve fra København til Skellefteå på en maskine, der kommer fra London Stansted. Herefter vil Air Sweden fire gange om ugen flyve fra København til Skellefteå og tre gange om ugen flyve den modsatte vej – medmindre fartplanen laves om inden.

Tretten passagerer
Der var ikke den store kø ved toiletterne, og alle, der ønskede det, kunne få en vinduesplads, da Air Swedens første ruteflyvning gik i luften i torsdag og fløj fra Sverige til London Stansted.Flyet skulle være startet i Arvidsjaur i Nordsverige, være fløjet via Skellefteå og Karlstad mod London. Men ifølge Sveriges Radio P4 Norrbotten havde ingen passagerer købt billet fra Arvidsjaur til London. Derfor startede flyet i Skellefteå, hvor otte passagerergik ombord i det Embraer E170-fly fra Estonian Air, som Air Sweden harhyret ind. Flyethar plads til 76 passagerer.

Ifølge Sveriges Radio P4 Värmland stod kun fem passagerer på i Karlstad og fløj med Air Sweden på premiereflyvningen til London Stansted. I alt 13 passagerer fløj altså til London med selskabet på premieredagen.

På forsiden af selskabets hjemmeside er et billede af en Airbus A320 i selskabets egne farver.Airbus A320-flyet på hjemmesiden med registreringsbogstaverne SE-RJN har siden maj sidste år fløjet for det mexicanske selskab Interjet ABC som XA-PAL og er tilsyneladende ikke ejet af Air Sweden længere.

Oprindeligt var det planen, at litauiske SmartLynx skulle have opereret et Airbus A320-fly for Air Sweden. Men kort før opstarten i torsdags meldte SmartLynx fra. Derfor har Air Sweden været tvunget til at søge hjælp hos Estonian Air, der stiller med en Embraer E170-jet med plads til76 passagerer.

Embraer-flyet har ifølge Estonian Airs hjemmeside en rækkevidde på 2200 kilometer. Men da der er knap 3000 kilometer mellem København og Beirut er ruteåbningen sandsynligvis blevet udskudt ind til Air Sweden kan skaffe en operatør med et større fly med en længere rækkevidde, sådan som det oprindeligt var planen.

Blot en turoperatør
Flere steder på sine hjemmesider kalder Air Sweden sig et luftfartsselskab, ligesom det tilbyder wet-lease flyvninger for andre selskaber. Men den svenske Transportstyrelse oplyser til CHECK-IN.dk, at Air Sweden ikke har et AOC – og selskabet er derfor i teknisk forstand ikke et luftfartsselskab, men blot en turoperatør.

I november sidste år præsenterede selskabet en plan om fra februar i år at flyve fra Arvidsjaur og Umeå via Stockholm og videre ud i Europa. Det blev sidenhen ændret til at Københavns Lufthavn skulle være mellemstationen i stedet for Stockholm. Og fra København skulle Air Swedens fly fortsætte til Skopje, Amman og Beirut. De operationer skulle gå i luften fra 28. februar.

Men som CHECK-IN.dk kunne fortælle den 28. februar, så blev opstarten udskudt til i dag den 2. april. Samtidig blev Amman strøget af planen, ligesom selskabets nordsvenske trafikknudepunkt er flyttet fra Umeå til Skellefteå.

Og nu er opstarten af ruter fra København til Skopje og Beirut igen udskudt.

Ikke altid med succes
Air Sweden har rødder en del år tilbage i svensk luftfartshistorie. Fortidens aktiviteter har dog ikke altid været lige succesfulde. Det startede i 1996 med selskabet Reguljair, der med en mindre Embraer EMB-100 Banderainte fløj ruteflyvning i Nordsverige og postflyvning til Stockholm. I 1999 fulgte man op med en udenrigsrute fra Umeå til Vasa i Finland, men året efter gik selskabet konkurs.

Få måneder senere genopstod selskabet under navnet Nordic Airlink. I 2003 købte Finnair 85 procent af selskabet, som blev splittet op i to. Finnairs halvdel blev til lavprisselskabet FlyNordic, der blandt andet forsøgte at udfordre SAS på København – Stockholm. I 2007 blev selskabet købt af Norwegian.

Den anden halvdel af selskabet fløj videre under navnet Nordic Leisure, og udførte charterflyvninger til Sydeuropa. I 2006 skiftede selskabet navn til Nordic Airways og i januar 2009 gik selskabet konkurs. I december 2009 genopstod det under navnet Air Sweden. Ifølge sin hjemmeside har selskabet siden 2010 opereret to Airbus A320-fly på wet-lease og charter-kontrakter.

CHECK-IN.dk har adskillige gange de seneste uger telefonisk såvel som skriftligt forsøgt at kontakte Air Swedens direktør Stig-Erik Dahlberg. Det er endnu ikke lykkedes.

Foto:
Air Swedens premiereflyvning blev gennemført med en Embraer E170 fra Estonian Air.