Uenighed mellem SAS og Lufthansa om ‘care’

Forud for den varslede Lufthansa-strejke har der været heftig dialog mellem SAS og Lufthansa. SAS havde nemlig meldt ud, at passagererne selv måtte til lommerne, hvis Lufthansa aflyser flyvninger til og fra Skandinavien.

Når kabinestrejken i dag bryder ud hos Lufthansa, kan skandinaviske flypassagerer trygt regne med, at SAS vil hjælpe i henhold tilEU-forordning 261/2004. Sådan lød det dog ikke først på dageni går, hvor SAS havde meddelt rejsebureauer og salgskontorer, at der ikke blev dækket care-omkostninger i forbindelse med aflyste Lufthansa-flyvninger.

Mangepassagererhar nemligbooket billet hos SAS, men hvor flyvningen aktuelt udføres af Lufthansa. Det er hvad, der kaldes codeshare. Netop dette forholdkunne have givetanledning til problemer i forbindelse med den kommende strejke. I tilfælde af aflyste fly har passagererne nemlig krav på at få dækket omkostninger til fortæring, hotelophold og eventuel transport fra lufthavn til hotellet.

Torsdag morgen var SAS ellers megetklare i mælet omkring care-politikken.

“Det er kunden selv, der skal lægge ud, hvis det er en aflyst flyvning, som skulle have været opereret af Lufthansa. Erfaringerne fra askesky-sagen viser, at det kanblive meget dyrt, og en Lufthansa-strejke kan risikere at blive en meget omfattende situation,“sagde pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS til CHECK-IN.dk.

SAS understregede dog, at selskabets “care-politik“ville dækkepassagererne i de tilfælde, hvor man har købt billetten hos SAS – enten direkte eller gennem rejsebureau – og hvor SAS flyver til og fra Tyskland, mens Lufthansa tager sig af den videre transport ud i verden.

Uenighed
Men tiilsyneladendevar der opstået uenighed eller en misforståelsemellem SAS og Lufthansa omkring håndtering af strejken overfor passagererne. Lufthansa havde nemlig ikke modtaget informationer om, at SAS vil reducere i “care-service“ overfor deberørte passagerer.

“SAS vil som handling agent behandle vores passagerer, som de plejer. Der ligger en klar aftale, og den forventer vi, at SAS opfylder,“ sagde Country Manager, Morten Balk fra Lufthansa sent torsdag eftermiddag.

Det fik efterfølgende SAS til at rykke ud med en forklaring om, at selskabets meddelelse var blevet misforstået. Efterfølgende blevinformationen til rejsebureauer og salgskontorer tilrettet.

Der er hver dag 24 flyafgange i hver retning mellem de tre skandinaviske hovedstæder og Frankfurt. Heraf opererer Lufthansa 13 afgange, mens SAS tager sig af de 11.