Uenighed om danskernes lyst til ‘all inclusive’

Fire ud af ti charterrejsende med Spies vælger ”all inclusive”, og selskabet forventer at interessen fortsat vil stige. Hos konkurrenten Apollo mener man derimod, at fænomenet har nået sit højdepunkt, og at interessen er faldende.

I 2007 valgte kun otte procent af de rejsende med Spies det såkaldte ”all inclusive”-koncept, hvor alle måltider er betalt for hjemmefra og indtages på hotellet. I den kommende sommer vil 40 procent af Spies’ kunder vælge at få al maden serveret på hotellet til en fast pris.

Og Spies forventer, at tallet fortsat vil stige. I en undersøgelse blandt selskabets kunder svarede 58 procent, at de kunne tænke sig at vælge en ferie med alt inkluderet.

Har toppet
Hos konkurrenten Apollo nikker man genkendende til ”all inclusives” massive fremgang de senere år. Men selskabet vurderer, at fænomenet har toppet og at kun tyve procent af de charterrejsende i år vil vælge ”all inclusive”.

”All inclusive har som fænomen haft en kometkarriere. Konceptet kom for 10 – 15 år siden fra Caribien, og fra at 5 procent af danskerne tilvalgte det i starten, ligger tallet nu på mellem 30 og 45 procent, alt efter om der er tale om vinter- eller sommersæson. Denne sommer viser imidlertid, at ”all inclusive” mere end nogensinde deler vandene. Hver femte dansker overvejer eller planlægger at bo med ”all inclusive” på deres sommerferie, og det er et lavere niveau, end vi har set i en årrække,” konstaterer Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

En stor gruppe, hovedsageligt børnefamilier med mindre børn, sværger stadigvæk til konceptet, mens par og børnefamilier med større børn mere og mere søger hoteller uden ”all inclusive”, eller blot ikke tilkøber ”all inclusive”, som på mange hoteller er valgfrit.

Populært i Tyrkiet
Både Apollo og Spies oplever dog, at ”all inclusive” i Tyrkiet er mere populært end nogensinde.

”Også i den kommende sommer vil stadig flere danskere tage til Tyrkiet – ikke mindst på grund af at de lokale hotelejere har satset på at bygge ”all inclusive”-hoteller af høj kvalitet,” siger direktør i Spies, Jan Vendelbo.

Når de rejsende vælger ”all inclusive” fra, skyldes det i syv ud af ti tilfælde, at de vil have mulighed for at prøve de lokale spisesteder på rejsemålet. 24 pct. siger, at de ønsker ”dag for dag at kunne bestemme, hvad de vil spise”, mens to pct. helst vil lave deres mad selv.