Foto: Naviair - Jan Eliassen.

Ugen i luftfartsbranchen

Regeringen præsenterede en ny luftfartsstrategi, hvilket har øget presset på Københavns Lufthavn, og udenfor Danmark slap flere mellemøstlige lufthavne af med elektronikforbuddet.

Uge 27 har været en af de vigtigste uger for dansk luftfart gennem flere år. I mandags barslede transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) med den længe ventede luftfartsstrategi for Danmark. Et initiativ, der blev igangsat af forgængeren Hans Christian Schmidt (V) tilbage i januar 2016.

Ved pressemødet, hvor transportministeren havde erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ved sin side, kunne Ole Birk Olesen løfte sløret for et ønske om at ændre reguleringen af Københavns Lufthavn.

Generelt blev luftfartsstrategien taget godt imod i hele luftfartsbranchen med undtagelse af Københavns Lufthavn, der havde lidt et klart nederlag i striden med SAS om lufthavnens takstniveau, da staten fremover vil gå ind og regulere såvel takster som serviceniveau.

Inger roser uden torne, og branchen rettede kritik mod manglende økonomisk støtte til en pilotudannelse og det faktum, at luftfartsstrategien havde mere fokus på tilgængelighed end beskæftigelse.

Med det luftfartspolitiske udspil er der kommet ekstra pres på Københavns Lufthavn forud for de kommende takstforhandlinger, og lufthavnen melder allerede nu ud, at regeringens forslag vil kunne påvirke de ambitiøse udviklingsplaner.

Regeringen ønsker differentierede takster, således at det kan blive billigere for indenrigs- og transferpassagerer at benytte CPH, men den danske hovedstadslufthavn trak som så mange gange før EU-kortet og henviste til fælleseuropæiske regler, der vil vanskeliggøre en indenrigsrabat. Men Trafikstyrelsen mener alligevel, at der er en farbar vej.

Hele balladen om regeringens indgreb i virksomheden Københavns Lufthavne A/S kostede aktionærerne 4,5 mia. kroner, da værdien af aktierne handlet på Københavns Fondsbørs faldt med samlet 10 procent i ugens fire første dage.

Fremgang i Billund, Sønderborg og på Færøerne
Luftfartsstrategien indeholdt også et løfte om, at der skal mere fokus på ruteudvikling i Vestdanmark, hvilket naturligvis er blevet godt modtaget af de jyske lufthavne.

Netop de jyske lufthavne kunne i ugens løb præsentere trafiktallene for juni måned og dermed også første halvår. Billund Lufthavn fortsatte væksten, og i første halvår rejste flere end 1,5 mio. passagerer gennem den internationale vestdanske lufthavn, hvilket svarer til en stigning på 9,1 procent i forhold til samme periode året før.

I Aalborg Lufthavn var der i juni måned næsten 140.000 passagerer gennem terminalen, men det blev alligevel til en tilbagegang på 2,8 procent i forhold til samme måned året før som følge af udfordringer i indenrigs- og charterflytrafikken. Værre så det ud i Aarhus Lufthavn, hvor tilbagegangen i juni var på syv procent, og da Vágar Lufthavn på Færøerne øgede passagerandelen med næsten 25 procent, blev den østjyske lufthavn sendt ned på en femteplads på den aktuelle rangliste over de største lufthavne i rigsfællesskabet.

Netop Færøerne oplever stor fremgang som følge af den nye SAS-rute fra København, selvom SAS stadig har operationelle udfordringer med de omskiftelige vejrforhold på øerne i Nordatlanten. Men det kommer stadig Færøerne til gode, der har solid fremgang i turismen.

Aarhus Lufthavn har netop været i medierne med historien om en forventet fremgang på 100.000 passagerer næste år, men det fik Ryanair godt og grundigt spændt ben for, da det irske lavprisflyselskab i ugens løb meddelte, at den kommende rute mellem Eindhoven og Aarhus ikke vil komme i gang, da det ikke har været muligt at sikre sig start- og landingstilladelser i den hollandske lufthavn.

En solstrålehistorie fandt dog vej fra det sønderjyske, da Sønderborg Lufthavn i første halvår af 2017 kunne registrere en passagerfremgang på ikke mindre end 19 procent, hvilket betyder, at lufthavnen er på vej tilbage til fordums styrke, da Cimber Air og sidenhen Cimber Sterling fløj på ruten.

Nye Norwegian-ruter
Ingen uge i luftfarten uden nyt fra Norwegian, og i den forløbne uge kom nyheden om, at det norske lavprisflyselskab etablerer to nye langdistanceruter fra London-Gatwick til Chicago samt Austin i Texas. Dette suppleres af nye ruter fra Paris-CDG til Boston og Oakland.

I Skandinavien kniber det i disse uger med at holde sommertrafikprogrammet kørende, hvorfor Norwegian har været tvunget til at wetlease Boeing 747 og andre langdistancefly til at betjene de europæiske ruter i højsæsonen. Endelig måtte selskabet i ugens løb vinke farvel til koncernfinansdirektør Frode E. Foss, der efter 15 år hos selskabet vil søge nye udfordringer. Beslutningen, der kom sammen med halvlunkne trafiktal fra juni, fik selskabets aktier til at falde med næsten otte procent.

Endelig blev uge 27 også ugen, hvor Abu Dhabi, Dubai, Istanbul og senere Doha slap fri af det amerikanske elektronikforbud ved at implementere skærpede sikkerhedskrav. Dermed kan passagererne fra disse lufthavne atter medbringe computere og tablets på flyvninger til og fra USA.

God weekend!