Kabinepersonale fra Virgin Atlantic, Delta Air Lines, KLM og Air France. (Foto: Virgin Atlantic)

Ugen i luftfartsbranchen

Air France-KLM købte sig ind i Virgin Atlantic og lukkede Delta og China Eastern ind i eget hus som medejere, mens Norwegian har fået en lavpriskonkurrent i Argentina.

Her ved udgangen af uge 30 er det tid til at gøre status over nyhedsstrømmen omkring skandinavisk og international luftfart i den forløbne uge.

Hvis man i løbet af sommeren har handlet i en af taxfree-butikkerne i lufthavnene i København, Billund og Aalborg, har man muligvis betalt for meget for de indkøbte varer, end hvis man havde rejst fra en anden lufthavn. En prissammenligning foretaget af CHECK-IN.dk. viser nemlig, at der kan være store forskellige på priserne på parfume, slik, spiritus og cigaretter i de tre lufthavne.

Esbjerg Lufthavn indgår ikke i undersøgelsen, og netop i Esbjerg holder flyselskabet BackBone Aviation til. Her har man netop vundet en kontrakt om at flyve skiturister for PowdAir fra Storbritannien og Belgien til schweiziske Sion, der ligger i bunden af Rhônedalen med særdeles udfordrende ind- og udflyvningsforhold.

Airline Safety Network har for nylig gjort status over første halvår, hvor antallet af flyulykker på globalt plan har været rekordlavt med blot syv alvorlige ulykker og tilsammen 18 dræbte. Der er langt under gennemsnittet for de første seks måneder gennem de seneste fem år.

Flotte kvartalsrapporter
Ryanair præsenterede et flot kvartalsresultat i finansårets første kvartal, men advarede samtidig om konsekvenserne af Brexit, der kan betyde, at det irske lavprisflyselskab må aflyse afgange og flytte alle britisk baserede fly til det kontinentale Europa, hvis der ikke i det tidlige efterår 2018 foreligger en klar aftale om, hvorvidt Storbritiannien stadig kan være en del af den europæiske Open Skies-aftale.

Hos flyproducenten Airbus kunne man i løbet af ugen præsentere halvårsresultatet, og selvom der var fremgang i overskuddet i divisionen for kommercelle fly, så er der bekymrede miner som følge af leverandørsvigt på nye motorer til A320-neo flyene. Således står i øjeblikket 35 færdigproducerede fly og venter på at få påmonteret motorer, og den europæiske flyproducent får vanskeligt ved at opfylde målet om 200 leveringer i 2017, da der kun er leveret 59 fly efter de første seks måneder.

Fransk-hollandsk-britisk-amerikansk alliance
SkyTeam-alliancens selskaber var aktive med et par transaktioner, hvor Air France-KLM annoncerede købet af 31 procent af Virgin Atlantic og dermed sammen med den amerikanske partner, Delta Air Lines vil få majoriteten i det brtiske flyselskab med en samlet ejerandel på 80 procent, mens Virgin Group beholder de sidste 20 procent. Samtidig køber henholdsvis Delta Air Lines og China Eastern Airlines hver 10 procent af Air France-KLM efter en kapitalforhøjelse.

Et hollandsk tv-program satte for et par uger siden fokus på samarbejdet mellem Air France og KLM, der tilsyneladende knager, og en interview-undersøgelse af 50 mellemledere fra de to flyselskaber viser, at der er store kulturforskelle og negative opfattelser af modparten.

Air France var også genstand for en rutenyhed, da selskabet vender tilbage til Nairobi med en Dreamliner-rute efter 18 års fravær, og herhjemme har DAT har valgt at indsætte afgange mellem Aalborg og Bornholm i efterårsferien, fordi den nye indenrigsrute har udviklet sig bedre end forventet siden starten midt i juni. DAT var også i fokus, da man måtte vinke farvel til selskabets tidligere MD87´er, som leasingselskabet havde fundet en tyrkisk kunde til, der ønskede at bruge det legendariske fly til reservedele og skrot.

Argentinske konkurrent til Norwegian
En rutenyhed var der også fra Norwegian, og det var atter Paris-CDG, der fik tildelt en langdistancerute, og denne gang med Denver som destination. Norwegian er i øjeblikket i gang med at forberede sin store satsning i Argentina, og i denne uge kunne en kommende lavpriskonkurrent ved navn Flybondi meddele, at der var sikret op imod 500 mio. kroner i startkapital, så operationerne kan starte i slutningen af året. Selskabet er blandt andet ejet og ledet af tidligere topchefer fra Ryanair og Wizz Air.

Norwegian var også i fokus i medierne med flere forsinkelser som følge af det stramme trafikprogram i kombination med manglende fly og piloter. Samtidig måtte et Dreamliner-fly endnu engang vende om på en atlantflyvning, og denne gang fløj man i to timer på blot én motor tilbage til afrejselufthavnen, selvom reglerne foreskriver, at man skal søge til nærmeste lufthavn, når det er nødvendigt at lukke en motor ned.

God weekend!