Sådan kan et fly fra United se ud i fremtiden, hvis JetZero leverer. (PR-foto).

United investerer: Kan få 200 fly af særlig type

United Airlines er på jagt efter nye flytyper, som kan reducere brændstofforbruget og forbedre oplevelsen for passagerer. Nu har selskabet lagt en betinget ordre på op mod 200 fly, som ikke ligner dem, vi kender i dag.

I fremtiden kan passagerfly se noget anderledes ud, end de gør i dag. I hvert fald hvis man spørger den californiske start-up-virksomhed JetZero, som har designet et såkaldt blended wing body-fly.

Og nu har United Airlines også vist interesse for designet, som både lover brændstofeffektivitet og en bedre oplevelse for de rejsende.

Det store amerikanske flyselskab har således lagt en betinget ordre på 100 fly fra JetZero med muligheden for at tilføje 100 yderligere fly til ordren. Det oplyser JetZero i en pressemeddelelse.

Betingelsen for købet er, at JetZero rammer en række milepæle i udviklingen, hvilket inkluderer en flyvning med et demonstrationsfly i fuld skala i 2027. Derudover skal flyet også vise sig at leve op til Uniteds standarder for sikkerhed og kriterier, når det gælder selskabets forretning og drift.

Lover store besparelser på brændstof
Et blended wing body-fly har en blød overgang mellem flyets vinger og dets krop. Formålet er at reducere luftmodstanden og generere opdrift langs hele flyets vingefang.

Ifølge JetZero betyder det en reduktion i brændstofforbruget på 50 procent per passagermil sammenlignet med fly i samme størrelseskategori. Der er også andre fordele, fortæller Andrew Chang, chef for United Airlines Ventures.

”Hvis de lykkes, har JetZero potentialet til at udvikle vores kerneforretning ved at producere fly med en større og mere komfortabel kabine til vores kunder, mens brændstofeffektiviteten bliver øget på tværs af vores netværk,” siger han og tilføjer:

”United Airlines Ventures blev stiftet for at understøtte vores indsats for at finde innovative virksomheder, som kan forbedre rejseoplevelsen for vores kunder og hjælpe os med at sænke vores udledning af drivhusgasser, og vi mener, at JetZero understøtter den filosofi.”

JetZeros Z4-fly, som der er tale om, skal efter planen have en kapacitet på 250 passagerer og benytte sig af konventionelt brændstof med mulighed for at iblande SAF (sustainable aviation fuel, red.).

Det amerikanske militær har investeret
United Airlines er ikke den eneste aktør, som har vist interesse for JetZero. Det amerikanske luftvåben oplyste således i 2023, at man lagde en kontrakt på 235 millioner dollars hos producenten, svarende til rundt regnet 1,5 milliarder danske kroner.

Det amerikanske militær er interesseret i de muligheder, som et blended wing body-fly giver, når det for eksempel gælder transportfly og fly til lufttankning. Disse fly står nemlig i dag for godt 60 procent af det amerikanske luftvåbens årlige forbrug af flybrændstof, og her ønsker man at spare.

De 1,5 milliarder kroner skal gå til at sætte fut under udviklingen af JetZeros demonstrationsfly i fuld skala, som Uniteds bestilling blandt andet beror sig på.

Hos JetZero ser man Uniteds betingede investering som et tegn på en holdning i luftfartsindustrien om, at ny og innovativ teknologi er nødvendig for, at flyselskaberne kan foretage de forbedringer af effektiviteten og besparelser, der skal til for at imødekomme den stigende efterspørgsel, som man mener, der er på verdensplan.

”Hos JetZero fokuserer vi på én teknologisk løsning, nemlig et flystel, som gør os i stand til at adressere barrierer for vækst. Projektet er det eneste af sin slags under udvikling i dag, som lover mere brændstofeffektivitet og en bedre oplevelse for kunder,” siger medstifter og administrerende direktør i JetZero, Tom O’Leary.

 

Relaterede artikler:

SAS og United får grønt lys i Nuuk

United: Ingen kommentarer om Trump og Grønland

Fremgang i United-overskud på 20 procent