Den amerikanske transportminister, Elaine Chao, underskriver den nye Open Skies-aftale mellem USA og Storbritannien. Foto: USAs transportministerium

USA og Storbritannien i ny luftfartsaftale

En ny luftfartsaftale er indgået mellem USA og Storbritannien, efter sidstnævnte forlod EU i begyndelsen af 2020. Den historiske aftale træder i kraft fra det nye år.

Normalt er der rigtig travlt i luftrummet mellem USA og Storbritannien med flere hundrede fly, der flyver frem og tilbage over Atlanterhavet hver dag. Dette er dog ikke tilfældet i øjeblikket som følge af coronakrisen.

Flyselskaber og lufthavne venter i længsel på at komme ud på den anden side af krisen, og når dette sker, vil der være gode muligheder for at fortsætte trafikken mellem de to lande. USA og Storbritannien har nemlig sat deres underskrifter på en ny Open Skies-aftale.

Luftfartsaftalen blev principielt aftalt i november 2018, og mandag kunne de to parter så endeligt bekræfte, at aftalen er underskrevet. Dette er et vigtigt skridt, efter Storbritannien forlod EU i slutningen af januar 2020 – og dermed ikke længere var en del af USAs Open Skies-aftale med EU.

”Denne historiske Open Skies-aftale mellem USA og Storbritannien bygger på det særlige forhold, der er mellem vores nationer,” siger Elaine Chao, der er transportminister i USA.

Træder i kraft om halvanden måned
Den nye luftfartsaftale er underskrevet af Elaine Chao, USAs udenrigsminister Mike Pompeo samt den britiske transportminister Grant Shapps. Aftalen træder i kraft per 1. januar 2021.

Det amerikanske transportministerium skriver, at luftfartsaftalen vil lette processen med en problemfri overgang på de internationale lufttransportmarkeder for rejsende, flyselskaber, skibstrafikken og andre interessenter.

Den nye luftfartsaftale opfylder alle kriterierne i USAs politik omkring Open Skies, ligesom den vil sikre yderligere trafikrettigheder for fragtflyselskaber med base i USA.

Storbritannien vurderede i 2018, at handelen med USA er i størrelsen 50 milliarder pund, hvilket svarer til hele 416 milliarder kroner. Og denne handel er i høj grad afhængig af lufttransporten, lyder det.

Ny luftfartsaftale var nødvendig
En Open Skies-aftale mellem USA og Storbritannien blev altså nødvendig, da Storbritannien ikke længere ville være en del af EU. Allerede i 2016 lød det fra Willie Walsh, den daværende koncernchef i IAG, der er moderselskab til British Airways, at de britiske politikere skulle arbejde for en luftfartsaftale med USA.

”Luftfart er en global industri. Alt andet end en Open Skies-aftale ville være et massivt tilbageskridt. At begrænse flyvningen er protektionisme,” lød det fra IAG-koncernchefen.

Med den nye aftale vil British Airways beholde sine rettigheder til at flyve frem og tilbage mellem Storbritannien og USA, ligesom tilfældet er med joint venture-partneren American Airlines. Og alle øvrige luftfartsselskaber fra de to lande.

Storbritannien var en del af Open Skies-aftalen mellem USA og EU indtil udtrædelsen af det europæiske samarbejde. Denne aftale blev underskrevet i april 2007, mens fase to blev underskrevet i juni 2010. I 2011 tiltrådte Norge og Island aftalen, og de to landes luftfartsselskaber fik samme rettigheder som øvrige EU-selskaber.

 

Relaterede artikler:

IAG: Vigtigt med britisk open skies aftale med USA

USA og Emiraterne indgår aftale om luftfart

Aftale skal lette uenighed om ’open skies’