USAs fire store vokser internationalt

De fire store amerikanske netværksselskaber American Airlines, Delta Air Lines, United Continental og US Airways vokser på de internationale ruter i første halvår af 2011. Til gengæld er der tilbagegang på det amerikanske hjemmemarked.

Når væksten på hjemmemarkedet er til at overskue er det nærliggende at rette blikket mod fjernere horisonter. Og det ertilsyneladende det som USAs fire store netværksselskaber har gjort.

“The big 4“ som udgøres af American Airlines, Delta Air Lines, United Continental Holdings og US Airways har således alle haft vækst på de internationale ruter i første halvår af 2011, hvorimodtre af selskaberne har meldt om decideret tilbagegangpå det amerikanske hjemmemarked.

Det skriver magasinet Anna.aero.

Vurderer man efterspørgslen påRevenue Passenger Miles (RPM) er US Airways det eneste af de fire store netværksselskaber i USA, der kan bryste sig af fremgang i første halvår.

Derimod må American Airlines, Delta Air Lines ogUnited Continental alle erkende, at årets første halvdel var dårligere end året før.

Til gengæld har alle fire netværksselskaber set en stigning i efterspørgslen på deres internationale ruter.

Den største vækst var på Stillehavsruterne for American Airlines, hvor første halvår bød på en vækst i efterspørgslen på 13,5 %. Herefter følger en vækstpå 12,5 % forUS Airways på detransatlantiske ruter – godt hjulpet på vej af åbningen af ruter fra Charlotte til Dublin og Madrid.

Med de fortsat høje brændstofpriser frygtes det, at det amerikanske hjemmemarked fortsat vil udvise en faldende tendens resten af året. Delta har allerede meldt ud at man indskrænker kapaciteten med 4 % fra efteråret.

De fire store netværksselskaber taber blandt andet hjemlige markedsandele til lavprisflyselskaberne Southwest ogjetBlue, der voksede med henholdsvis 9,4 % og 7,5% samt niche-selskaberne Alaska Airlines og Hawaiian Airlines, der voksede med 15-20 %.