Usmagelig Ryanair-aktion

Det irske lavprisflyselskab Ryanair er kendt for en særdeles kontroversiel PR- og markedsføringsstrategi. Nu forsøger Ryanair på en særdeles usmagelig måde at fiske i rørte vande forud for en mulig konflikt blandt det svenske kabinepersonale hos Norwegian.

Mange af Ryanairs pressemeddelelser egner sig til at blive tiet ihjel af pressen. Smådrillerier oguanstændige udfald overfor konkurrenter og myndigheder har ofte været en del afkommunikationen hos det irske lavprisflyselskab.

Det virker tilsyneladende. Selskabet har en særdeles god indtjeningsevne i forhold til resten af branchen, og sidste år var der76,4 millioner passagerer der rejste med selskabet.

Ryanair udsendte i fredags en af den slags pressemeddelelser, der burde have været tiet ihjel. Men tonen og budskabet var så grotesk, at den fortjener at komme til læsernes kendskab, så selv de mest inkarnerede tilhængere af Ryanair kan få en tåkrummende oplevelse.

I den famøse pressemeddelelse, derblev udsendt i Sverige samt internationalt,rettede Ryanair en tak til det svenske fagforbund Unionen for strejkevarslen mod Norwegian. En strejke, der kan bryde ud fredag den 9. marts kl. 10.00, hvis Unionen forinden ikke er blevet enige med Norweigan om arbejdstidsreglerne for de kabineansatte i selskabet samti bemandings- og rekrutteringsselskabet Proffice Aviation.

Sendte røde roser

Fredag den 2. marts leverede Ryanair ifølge eget udsagn en buket røde roser til fagforbundet Unionens chefer. Det skulle være en tak for, at de har tvunget Norwegians kabinepersonale til at gå i strejke i den kommende weekend.

Ryanair opfordrer samtidig rejsende med Norwegian til at ombooke til det irske lavprisflyselskabs “strejkefrie“ fly.

Men Ryanair-ledelsen er åbenbart ikke klar over, hvilke flyafgange, der vil blive berørt af en eventuel konflikt. Det er kabineansatte på basen i Stockholm-Arlanda, der er udtaget til strejke,og de vigtigste ruter herfra er primærtindenrigsruterne til Malmø, Gøteborg, Umeå ogLuleå samt naturligvis en række udennrigsruter. Ryanair har under alle omstændigheder ingen flyafgange, der kan tage passagerer på de nævnte svenske indenrigsruter.

“Ryanair er ved at være rimelig lun på Unionen, der er villig til at forstyrre rejsen for Norwegians passagerer den kommende weekend, mens de derigennem vil anspore endnu flere rejsende til at skifte til Ryanairs lavpriser og strejkefrie flyvninger,“ er kommunikationschef Stephen McNamara citeret for at sige i forbindelse med overbringelsen af roserne til det svenske fagforbund.

Men det bliver aldrig til ægte kærlighed mellem Ryanair og Unionen. Om Unionens chefer hedder det nemlig trods roserne: “Vi har sat disse dinosaurer øverste på vores julekortliste, da vi sætter pris på deres indsats for at anspore Norwegian-passagerer til at skifte til Ryanair. Vi synes, at Unionen er vidunderlig, omend det er et misforstået og vildledende fagforbund.“

Hvem er Daria?

Den usmagelige og useriøse pressemeddelelse fortæller alt om selskabet og metoderne. På et ledsagende billede til pressemeddelelsenstår Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara med en buket røde roser og et skilt, hvor der står “We love Unionen“.

I pressemeddelelsen fremgår det, at kommunikationschefen er ledsaget af den smilendekabinechef Daria. Efternavn og nationalitet på den unge – formentlig østeuropæiske – kabinechef er ikke oplyst, ogdet vil ikke være en fremmed tanke, at hun uforvarende er trukket ind på billedet uden at vide, hvad ærindet har været.

Trods det irske lavprisflyselskabs utraditionelle og kontroversielle forretnings- og markedsføringsstrategi er der mange, der har med rette har stor respekt for selskabet og dets resultater. Produktet er for så vidt også i overensstemmelse med, hvad der er betalt, og hvad man kan forvente.

Men bør dog kunne forvente en lidt mere værdig og moden opførelse af ledelsen i et børsnoteret luftfartsselskab. Ryanairs seneste aktion er i hvert fald langt under lavmålet.