Vágar Lufthavn (Foto: FAE Vága Floghavn)

Vagar bedre end sit ry

Regulariteten i Vagar-lufthavnen på Færøerne er langt bedre end sit ry. Faktisk er den i verdensklasse, viser nye tal.

Færøernes eneste lufthavn, Vagar, har gennem mange år haft et ry som en lufthavn, hvor man hyppigt kom ud for at flyene ikke kunne lande på grund af tåge, hård vind eller lignende vejrfænomener. Situationen har dog ændret sig markant de senere år efter at lufthavnens landingsbane er blevet forlænget og landingssystemerne forbedret.

Det har været salgstalen fra lufthavnens direktør i arbejdet med at tiltrække nye flyselskaber. Selskaberne har imidlertid været skeptisk overfor om tingene nu er blevet så meget bedre, som lufthavnsdirektør Jákup Sverri Kaas har påstået. For ikke mindst EU Forordning 261 om kompensation til passagerer ved forsinkelser kan gøre det til en dyr fornøjelse, hvis der på flyvninger til Færøerne er lidt for mange ”diversions” til alternative lufthavne på eksempelvis Norges vestkyst eller direkte returnering til afrejselufthavnene.

Rent faktisk lander på Færøerne
Nu har lufthavnsdirektøren imidlertid fået hårde facts at bakke sine påstande op med. Det er analyseinstituttet FlightView, der er kommet frem til, at Færøerne er det land i verden, hvis lufthavn har den næstbedste regularitet med hensyn til afgange og tredjebedst med hensyn til ankomster.

Således afgik 98,9 procent af alle fly i April inden for de 15 minutter før eller efter planlagt afgangstidspunkt, som regnes som rettidig afgang. Det overgås kun af Stillehavsøen Niue, hvor alle fly afgik til tiden. 98,9 procent af flyene ankom også til tiden til Færøerne. Det overgås kun af Niue og den lille franske koloni St. Pierre et Miquelon ud for Canadas østkyst.

Ifølge Jákup Sverri Kaas har tallene stor betydning for tilliden til lufthavnen som destination.

“Det betyder utroligt meget for alle de danske rejsearrangører, at de nu kan stole på at deres kunder som skal til Færøerne, rent faktisk lander på Færøerne og ikke diverter pga. problemer med tåge og andet,” understreger Jákup Sverri Kaas.

Hvile på laurbærrene
Den fine placering får dog ikke lufthavnen til at hvile på laurbærrene.

“Vi arbejder nu videre med at få regulariteten endnu højere op. Problemet med sommeren er ikke turbulens; men tåge. Og derfor fortsætter arbejdet med at få minima endnu længere ned,” forklarer Jákup Sverri Kaas.

Minima er grænsen for lille sigtbarheden skal være for at et fly må lande i en lufthavn.

Opgørelsen går på lande, men da Færøerne kun har én lufthavn, så er det den tallene omhandler. De danske lufthavne kommer til sammen ind på en 19. plads med 88,6 af flyene, der afgik til tiden. 86,7 procent af flyene ankom til tiden i de danske lufthavne.