Vagar Lufthavn i kødet på Atlantic Airways

Direktøren for Vagar Lufthavn mener, at Atlantic Airways svigter de mindre ruter fra Færøerne og satser for entydigt på flyvninger til København.

Med sine to Airbus A319-fly er Atlantic Airways i stand til at give de rejsende til og fra Færøerne et bedre produkt og billigere priser end tidligere, hvor man kun havde de omkostningstunge Avro-fly i flåden.

Men det forbedrede produkt giver alligevel utilfredshed. Ikke hos kunderne, men hos Vagar Lufthavn. Her mener man nemlig, at Atlantic Airways svigter de mindre ruter fra Færøerne og i stedet prioriterer at flyve passagerer til København og herfra videre med andre selskaber.

Direktøren for Vagar Lufthavn kunne således godt tænke sig højere hyppighed af ankomster fra mindre destinationer, så som Billund og Reykjavik.

”At flyve via København til Norge, Storbritannien, Island og Jylland er meget tidskrævende og hæmmende for væksten. Direkte adgang til disse markeder ville fremme vækst i passagertallene, uden at det går ud over trafikken til København”, mener lufthavnsdirektør Jákup Sverri Kass.

Øget udbud
Hos Atlantic Airways kan direktør Magni Arge ikke genkende det billede, som lufthavnsdirektøren tegner.

“Faktum er, at vi stort set har øget udbud på alle ruter, samt introduceret nye ruter. Billund fik større kapacitet – Airbus på nogen sommerafgange – og stort set samme frekvens, Aalborg fik flere frekvenser, på London-ruten blev sæsonen forlænget og Barcelona-ruten blev forlænget med flere frekvenser og Milano introduceret som ny sommerrute. Ruten til Norge har til en vis grad været påvirket af sæsonorienterede behov, som for eksempel i forbindelse med olieefterforforskning,” forklarer Magni Arge og fortsætter:

“Hvad angår vinterperioden, så har vi lige nu forlænget ruteflyvningen til Bergen i Norge med to flyvninger og vi kommer også til at udvide kapaciteten på Billund væsentligt med større fly. Vi vurderer hele tiden på, om det er økonomisk bæredygtigt at indsætte yderligere kapacitet og frekvenser – også om vinteren. Men markedet er begrænset – her bor små 50.000 folk – og off-season turisme har vi ikke meget af endnu,” understreger Magni Arge.