Nordic Seapla

Vandfly tidligst i luften tirsdag

Der skulle være et begrundet håb om, at den kroatiske licensindehaver i løbet af mandagen får papirerne i orden, så Nordic Seaplanes kan genoptage flyvningerne.

Den midlertidige inddragelse af licensen hos kroatiske European Coastal Airlines har indtil videre betydet 50 aflyste flyafgange på vandflyruten mellem Aarhus og København, og i løbet af mandagen forventes yderligere 10 afgange aflyst. Men der er begrundet håb om, at det danskregistrerede Twin Otter-fly kan komme på vingerne tirsdag, hvis alt går som forventet.

Det hænger sammen med, at der er fremdrift i dialogen mellem European Coastal Airlines og de kroatiske luftfartsmyndigheder.

“Vi troede på det, men vi kan desværre heller ikke flyve mandag. Vi har dog en ny forstærket optimisme i forhold til flyvning tirsdag morgen, da det hele er ved at falde på plads igen. Det er meget meget beklageligt, men det er uden for vores kontrol,” skrev Nordic Seaplanes i løbet af søndagen på selskabets hjemmeside.

Men trods de aktuelle udfordringer har selskabets ansatte dog ikke mistet humøret. Således dukkede der følgende opdatering op på Facebook, efter at de lokale Superliga-helte fra AGF søndag eftermiddag havde tabt 0-7 på hjemmebanen i Aarhus til Brøndby IF.

“I solidaritet med AGF flyver vi heller ikke i morgen,” lød den muntre kommentar.

Dermed er selskabets fem daglige afgange i hver retning fra Miljøhavnen på Østhavnsvej i Aarhus til Nordre Toldbod i København stadig aflyst.

Projektstart varede 14 år
Flyveforbuddet, der indirekte har ramt Nordic Seaplanes, er skabt af European Coastal Airlines, der har licensen i Europa til den type fly, som Nordic Seaplanes benytter. Det uagtet, at flyet er registreret i Danmark, flyves af danske piloter og hele sikkerhedsorganisationen er lagt i hænderne på en anerkendt schweizisk virksomhed.

“ECA beklager dybt, at vi er nødt til at indstille alle flyvninger indtil tirsdag den 23. august. ECA og alle medarbejderne yder den bedst mulige indsats for at hjælpe myndighederne med at gennemgåalle de dokumenter, som vi har leveret for at vi atter kan komme i luften igen. På vegne af hele mit team vil jeg gerne udtrykke min dybeste beklagelse for enhver ulejlighed, der er opstået i forbindelse med aflysningerne,” skriver ECA´s administrerende direktør Klaus Dieter Martin om selskabets egne flyvninger.

ECA fik sin driftstilladelse i 2014 efter at have kæmpet i 14 år med myndighederne, da selskabet oprindeligt blev etableret i 2000. I denne uge er det faktisk to år siden, at ECA foretog den første flyvning, der fandt sted den 27. august 2014.

Men ECA har aldrig været begejstret for samarbejdet med de kroatiske myndigheder.

“Vi må konstatere, at Kroatiens bureaukratiske procedurer er specielt træge og svære at håndtere,” sagde Klaus-Dieter Martin sidste år i et interview med mediet Yachts Croatia.

 

Relaterede artikler:

Vandflyrute i bureaukratisk klemme

Vandflyrute skruer op

Milliardæren med vand og benzin i blodet

Vandfly går efter timedrift

Kom i luften med vandflyet