Twin Otter fra Nordic Seaplanes. (Foto: Nordic Seaplanes)

Vandflyrute i luften på onsdag

På onsdag får Danmark en ny vandflyrute mellem Aarhus og København. Forud er gået mere end fire års hårdt arbejde og tovtrækkeri med myndighederne.

Nu ser det endelig ud til at lykkedes. På onsdag åbner den længe ventede vandflyrute mellem Aarhus og København, som selskabet Nordic Seaplanes står bag. Billetsalget åbnede torsdag til den nye rute, som gør det muligt at rejse mellem Danmarks to største byer på en time. Flyvetiden vil være omkring 45 minutter. Hertil kommer sejlads ind til kaj.

Premiereflyvningen finder sted på onsdag klokken 7.00 fra Aarhus. Dermed slutter mere end fire års ihærdigt arbejde med at få stablet projektet på benene.

En enkelt myndighed mangler
CHECK-IN.dk skrev første gang om planerne om en vandflyrute tilbage i marts 2012.

”Kun en enkelt myndighed mangler at give grønt lys for, at Samsø Seaplanes kan søsætte en vandflyverute mellem havnene i Aarhus og København,” skrev CHECK-IN.dk dengang, da piloten Rune Balle fra Samsø Seaplanes var primus motor på projektet. Han er ikke længere involveret.

Det er til gengæld Lars Erik Nielsen og Lasse Rungholm, der ejer selskabet i fællesskab. Begge har erfaring med vandflyvning primært fra Maldiverne, hvor Lars Erik Nielsen i mange år ejede Maldivian Air Taxi og Lasse Rungholm arbejdede for ham.

Et hav af godkendelser
Lasse Rungholm glæder sig over, at de nu endelig er kommet dertil, at ruten kan gå i luften. Forud er gået et større bureaukratisk udredningsarbejde, hvor Nordic Seaplanes har skulle indhente et hav af myndighedsgodkendelser.

“For at kunne bygge en gatebygning har vi skulle indhente byggetilladelser. Opstilling af brændstoftanke har krævet opstillingstilladelse, miljøgodkendelse og meget andet. Trafikstyrelsen har skulle godkende vores flyveplaner og generelt fastsætte vilkårene,” forklarer Lasse Rungholm, der har været engageret i projektet det sidste halvandet år.

“Desuden har vi skulle etablere to små lufthavne i de to havne. Det har betydet, at vi har skulle lave beredskabsplaner, flyvepladshåndbøger og meget andet, samt at vores medarbejdere har været på brandkursus, securitykursus, kursus i brug af maritim VHF-radio og meget mere,” fortæller Lasse Rungholm.

Seks kilo håndbagage
I starten vil der være fire daglige afgange hver vej. Klokken 07.00, 10.00, 16.00 og 19.00 fra Aarhus mod København og fra København mod Aarhus kl. 08.30, 11.30, 17.30 og 20.30. Lidt senere åbnes der for en afgang kl. 13.00 og 14.30 henholdsvis. Seneste mødetid er 20 minutter før afgangstidspunktet. En enkeltbillet koster 1.800 kr. inklusiv seks kilo håndbagage. En returbillet det dobbelte. Billetter sælges kun online.

I København er der check-in, lounge og gate i Nordre Toldbod og afgang fra flydebroen samme sted. I Aarhus er der gate og afgang fra Miljøhavnen på Østhavnsvej. Der er fem minutter til og fra centrum – begge steder.

Afhænger af kønsfordeling
Nordic Seaplanes har anskaffet et de Havilland Twin Otter-fly med pontoner. Efter en grundig istandsættelse har det de seneste måneder fløjet testflyvninger og ventet på at de endelige myndighedsgodkendelser kom på plads.

Antallet af passagerer fastsættes på en lidt anden måde i Twin Otter-vandflyet end i andre fly. Det maksimale antal passagerer afhænger nemlig af kønsfordelingen af de ombordværende passagerer, da standardvægtene er forskellige på mænd, kvinder og børn. Flyet får derfor plads til maksimalt 12 mænd, 15 kvinder eller 17 børn.

Flyet er ejet af Nordic Seaplanes, men opereres af European Coastal Airlines, der har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien.

 

 

Relaterede artikler:

Her er Danmarks nye vandflyver

Rigmand fra Maldiverne bag vandfly-projekt

Vandflyrute tæt på at kunne søsættes

Optimisme om vandflyverute Aarhus – København