EasyJet benytter lavprisfinger CPH Go (Foto: Arne V. Petersen)

Vil have flere passagerer til CPH Go

Københavns Lufthavns snart tre måneder gamle lavprisfinger CPH Go har ikke fået den flyvende start, som lufthavnen havde håbet på. EasyJet er indtil videre eneste aktør i CPH Go med op til 12 daglige afgange, men med en løbende og vedholdende kontakt til europæiske lavprisflyselskaber arbejder lufthavnen på at få flere selskaber ind i lavprisfingeren.

Den 31. oktober 2010 var der festivitas i Københavns Lufthavn. I hvert fald i lufthavnens nye lavprisfinger CPH Go, der blev indvietunder et større presseopbud og tale fra Københavns overborgmester Frank Jensen (A.) Men små tre måneder efter indvielsen er CPH Go ikke blevet overrendt af lavprisflyselskaber og haft den aktivitet, som Københavns Lufthavn inden åbningen havde håbet på. Faktisk opererer kun EasyJet i terminalen med 12 daglige afgange.

Idéen med CPH Go er at give lufthavnens passagerer et større udbud af billigbilletter ved at tiltrække europæiske lavprisflyselskaber, der vælger at slå sig ned i lavprisfingeren med en lavere prissætning. Men selskaberne har ikke stået i kø, erkender Københavns Lufthavn.

”Vi vil naturligvis gerne have flere kunder til CPH Go, og derfor skal der ske mere i lavprisfingeren, og der skal flere passagerer igennem, før at CPH Go er en succes. Derfor arbejder vi kontinuerligt på at tiltrække nye kunder og er i dialog med en håndfuld lavprisflyselskaber i Europa. Men jeg kan ikke sige, om der står en ny kunde klar,” siger pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen.

Københavns Lufthavn havde fra starten håbet på, at Transavia ville blive en betydeligaktør i CPH Go, men eftersom Transavia valgte at trække sig ud af København, blev dette ikke gennemført. I stedet har lufthavnen bl.a. fokus på irske Ryanair og spanske Vueling, som man med tiden håber at kunne få ind som operatør i CPH Go.

Søren Hedegaard Nielsen påpeger, at lufthavnens vigtigste mål med CPH Go er at tiltrække flere passagerer, hvilket er vigtigere end at tiltrække flere flyselskaber. EasyJet, der flyver ud fra CPH Go, har gennem den seneste tid haft en pæn vækst i Københavns Lufthavn, hvilket ifølge lufthavnen skyldes satsningen på CPH Go.

EasyJet forventer at nå 900.000 passagerer det første år i CPH Go, hvilket er tæt på den målsætning, som Københavns Lufthavn har sat for terminalens første 12 måneder, hvilket lyder på 1 mio. passagerer.

Ifølge Københavns Lufthavn er kundetilfredsheden i CPH Go stort set på det tilsvarende høje niveau, som lufthavnen generelt har. Dog mødte CPH Go utilfredshed blandt passagererne istartperioden p.g.a. for få disponible sæder i afgangsområdet– et problem, man sidenhen har løstgennem etaberling afflere siddepladser.

Foto: easyJet er indtil videre den eneste operatør i CPH Go. Københavns Lufthavn vil gerne tiltrække nye operatører til lavprisfingeren. (Foto: Arne V. Petersen)