Vil starte nye ruter med ældre SAS-fly

Det Göteborg-baserede City Airline fordobler kapaciteten og vil i 2010 starte syv nye ruter med ældre SAS-fly.

City Airline i Göteborgvil noget, som SAS ikke er har været i stand til. Selskabet vil starte ruteflyvninger til sydeuropæiske destinationer med ældre MD-87 fly. Og endda flysom selskabet har lejet fra SAS.

SAS har derimod lukket mange af sine sydeuropæiske destinationer fra Sverige, Norge og Danmark, hvor især Norwegian og Cimber Sterling har taget over. Det skete som en konsekvens af, at ruterne var tabsgivende udfraden omkostningsstruktur, som indtil nu har væreti SAS.

Men det lokale City Airline i Stockholm har med udgangspunkt i to leasede ældre MD-87 fly fra SAS valgt at starte ruter direkte fra Göteborg til eksempelvis Rom, Barcelona, Athen, Milano og Málaga.

City Airline

City Airline er klar til at åbne syv nye ruter

Dermed kommer City Airline op på 19 destinationer fra Göteborg og ud i Europa. Det er en kapacitetsøgning på mere end 100 %, idet selskabet i dag flyver med mindre Embraer-jetfly på en lang række forretningsruter

Det er bemærkelsesværdigt, at selskabet forventer at kunne få økonomi i at drive ruter til destinationer og med flytyper, som SAS ikke har kunnet gøre til en rentabel forretning.

SAS har i øvrigt et tæt samarbejde med City Airline, der siden 2006 har været samarbejdspartner med SAS som en del af EuroBonus-programmet. Noget kunne tyde på, at SAS ønsker at indgå et tættere strategisk samarbejde med lokale skandinaviske selskaber, som kan operere på et lavere omkostningsniveau på de destinationer, som SAS ikke selv har materiellet eller grundlaget for at operere. Der kan således drages en parallel til danske Cimber Sterling, der også har et tæt samarbejde med SAS og flyver til de samme sydeuropæiske destinationer som City Airline.

City Airline har endvidere planer om at etablere Göteborg som et “hub“, hvortil der skal fødes trafik ind fra forskellige regioner i Sverige. Her påtænker selskabet at indgå joint-venture samarbejdsaftaler med lokale investorer, der kan sikre trafikgrundlaget.