- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Virgin Atlantic skærer ned på ansatte og rutenet

Britiske Virgin Atlantic er tvunget til at nedlægge 3.150 stillinger, og flyselskabet pensionerer samtlige firemotorers fly og lukker midlertidigt i London Gatwick Airport.

Der er udsigt til, at Storbritanniens mest farverige flyselskab skal på en slankekur. Coronakrisen har ramt Virgin Atlantic ganske hårdt, da flyselskabet udelukkende opererer interkontinentale flyvninger, og netop dette segment forventes at være det sidste, der vil komme sig, når det atter bliver muligt at sende flyene på vingerne.

Derfor har Virgin Atlantic, der årligt flyver med flere end fem millioner passagerer, igangsat en handlingsplan, der skal kunne bidrage til at få flyselskabet gennem den største krise i selskabets snart 36-årige historie.

Det kommer i første omgang til at betyde, at 3.150 stillinger skal nedlægges på tværs af organisationen, og der er indledt drøftelser med fagforeningerne BALPA og Unite. Det svarer til omkring en tredjedel af samlet 10.000 ansatte i koncernen.

“For at sikre vores fremtid og skabe en bæredygtig rentabel virksomhed er det tid til yderligere handling i forhold til at reducere vores omkostninger, fastholde likviditet og for at beskytte så mange jobs som muligt. Det er vigtigt, at vi atter bliver rentable i 2021. Derfor vil vi tage skridt til at omforme og ændre størrelsen på Virgin Atlantic i overensstemmelse med efterspørgslen,” siger Shai Weiss, der er koncernchef hos Virgin Atlantic.

Lukker ned i Gatwick
Samtidig med nedskæringer i personalet vil Virgin Atlantic også reducere flyflåden. Det betyder, at de syv tilbageværende Boeing 747-400 pensioneres, mens fire Airbus A330-200 efter planen tages ud af produktion i 2022. Dermed vil selskabet i 2022 beskæftige 36 tomotorers langdistancefly.

Samtidig samles operationerne i London Heathrow Airport og Manchester, således at ruterne fra London Gatwick Airport indtil videre flyttes til Heathrow. Det drejer sig om ruterne til New York-JFK og Orlando samt de syv ruter til Caribien, henholdsvis Antigua, Barbados, Grenada, Havana, Montego Bay på Jamaica, St. Lucia og Tobago.

Virgin Atlantic vil forsøge at fastholde start- og landingstilladelserne i Gatwick Airport, så det vil være muligt at vende tilbage, når efterspørgslen berettiger til det.

”Vores vision for Virgin Atlantic forbliver den samme – at være den mest værdsatte rejsevirksomhed for vores ansatte og vores kunder. Når krisen er stabiliseret, har Virgin Atlantic en vigtig rolle at spille i at bidrage til det økonomiske opsving i Storbritannien ved at tilbyde væsentlig forbindelser og konkurrence,” lyder det fra koncernchefen.

 

Relaterede artikler:

Branson undgår at sælge majoritet i Virgin Atlantic

Norwegian forsinker A340-udfasning hos Virgin Atlantic

Virgin Atlantic modtager første A350-1000