Det britiske flyselskab Virgin Atlantic har fået leveret sin første Airbus A350-1000. Flyet er udstyret med selskabets helt nye business class-kabine.
I juli 2016 lagde Virgin Atlantic en ordre på 12 Airbus A350-1000 XWB, der skal erstatte selskabets ældre Airbus A340-600 og Boeing 747-400 frem mod 2021.
Nu er første A350-1000 blevet overdraget til Virgin Atlantic ved en ceremoni i slutningen af sidste uge hos den europæiske flyproducent i Toulouse. Flyet har fået registreringsnummeret G-VLUX og navnet ’Red Velvet’.
Virgin Atlantic er det andet britiske flyselskab til at modtage en Airbus A350-1000 XWB. I juli fik British Airways leveret sin første af i alt 18 af denne moderne flytype.
Ny business-kabine
Leveringen af den nye A350-1000 til Virgin Atlantic betyder samtidig introduktionen af selskabets nye business class-produkt ved navn ’Upper Class’. På denne nye klasse er der 44 sæder, mens flyet har plads til 56 passagerer på Premium Economy og 235 passagerer i Economy Class, der begge ligeledes har fået en opgradering.
Virgin Atlantic har brugt en masse tid og penge på at udvikle den nye Upper Class-kabine til A350-1000-langdistanceflyene. Den nye business class-kabine er indrettet med en 1-2-1-sædekonfiguration, hvor de yderste sæder vender ud mod vinduerne. Hver passager har en personlig HD-touch-skærm på 18,5 tommer.
Upper Class-produktet indeholder desuden ‘The Loft’, som er et lounge- og barområde med tilhørende små snackborde. Passagerer, der frekventerer dette område i kabinen, kan se tv på en 32-tommer-skærm, og man kan tilslutte sit eget personlige headset via Bluetooth.
Besætning har trænet hos Finnair
Den nye A350’er til Virgin Atlantic bliver sat i drift fra den 10. september på ruten mellem London Heathrow og New York-JFK. Der bliver seks ugentlige rotationer mellem de to lufthavne. I øjeblikket anvendes både Airbus A330 og A340 på denne rute.
British Airways, der netop også har modtaget deres første eksemplar af A350-1000 XWB, satte i første omgang flyet ind på ruten mellem London Heathrow og Madrid for at gøre besætningen bekendt med flyet inden de lange internationale ruter. Virgin Atlantic har derimod fået trænet sin A350-besætning hos Finnair. Det finske flyselskab har én daglig afgang fra Helsinki til den britiske hovedstad.
Virgin Atlantic har valgt, at passagererne fortsat skal have mulighed for at følge med på flyets halekamera. En detalje, som British Airways har besluttet at fjerne på dets nye A350’ere.
Relaterede artikler:
Virgin Atlantic med A350 til New York