En Airbus A340-600 fra det britiske flyselskab Virgin Atlantic. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Norwegian forsinker A340-udfasning hos Virgin Atlantic

Virgin Atlantic udsætter udfasningen af Airbus A340, da det britiske flyselskab har måtte vente længere tid på eftersete Dreamliner-motorer som følge af en Norwegian-hændelse i august.

Airbus A340-600 hos Virgin Atlantic var planlagt til at blive udfaset fra den 26. oktober, men det er nu rykket til den 8. december i år.

Årsagen er, at en Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian i august måned havde en ukontrolleret motorfejl under en start fra Roms Fiumicino-lufthavn. Flere Rolls-Royce-motordele fra et turbineblad rev sig løs og dumpede ned på biler og huse i en sydlig forstad til den italienske hovedstad.

De fem Airbus A340-fly hos Virgin Atlantic opererer primært mellem London Heathrow og New York-JFK og mellem London og Delhi. Flyene får altså yderligere cirka seks uger i luften, inden de forlader flåden. Og årsagen er førnævnte Norwegian-hændelse, der straks herefter gav motorproducenten Rolls-Royce travlt.

”Det handler udelukkende om Rolls Royce og 787-problemet. Det tager længere tid at få motorerne tilbage, så Virgin beholder A340 lidt længere,” siger en talsmand fra Virgin Atlantic til Simple Flying. Det britiske flyselskab har – som flere andre operatører – haft udfordringer med Rolls-Royces Trent 1000-motorer til sine i alt 17 Boeing 787-9 Dreamlinere. Motorer, der har været sendt til eftersyn hos motorproducenten.

Norwegian fik størst fokus
Virgin Atlantic har således ventet længere end forventet på tilbageleveringen af reparerede Dreamliner-motorer fra Rolls-Royce, og dette altså på grund af motorproducentens fokus på Norwegian-hændelsen i Rom.

”Hændelsen fik et antal motorer til at komme ud af motorpuljen til støtte for Norwegian. Vores motorer, som vi skulle have tilbage fra eftersyn, var ikke tilgængelige i fire til fem uger,” sagde Philip Maher, driftsdirektør i Virgin Atlantic, i sidste uge til Flight Global.

De forsinkede Boeing 787-9 Dreamliner-motorer af typen Trent 1000 har dermed tvunget Virgin Atlantic til at beholde sine Airbus A340-600-fly lidt længere end ventet for at kompensere for de groundede Dreamlinere. Virgin Atlantic forventer, at Dreamliner-flyene er tilbage i drift inden november.

Foruden langdistanceflytyperne Airbus A340-600 og Boeing 787-9 Dreamliner råder Virgin Atlantic over følgende: Fire Airbus A330-200, 10 A330-300, to A350-1000 samt otte Boeing 747-400. Herudover har selskabet ordre på 14 Airbus A330-900neo og yderligere 10 A350-1000. A330-flyene og jumbojetterne står til udfasning i løbet af den kommende femårige periode.

 

Relaterede artikler:

Revnet turbineblad årsag til Norwegian-motorhavari

Virgin Atlantic modtager første A350-1000

Virgin Atlantic med A350 til New York