British Airways har sat sig så tungt på britisk indenrigsflyvning, at Virgin Atlantic nu vil udfordre dem mellem London Heathrow og Manchester. Det kan blive starten på et nyt europæisk luftfartsselskab.
Et nyt europæisk luftfartsselskab kan være i støbeskeen. Britiske Virgin Atlantic, der i dag udelukkende flyver oversøiske ruter fra London, har nemlig planer om indenrigsflyvning mellem London Heathrow og Manchester. Og på sigt kan det føre til skabelsen af en europæisk kopi af Virgin USA og Virgin Australia.
Virgin Atlantics overraskende træk er en reaktion på det monopol på den passagertunge indenrigsrute mellem to af Storbritanniens største lufthavne, som British Airways’ køb af bmi har skabt. De to selskaber konkurrerede på ruten, men nu er bmi blevet slugt af British Airways, som sidder alene på ruten.
Ruten skal både betjene passagerer, der har behov for at rejse mellem de to britiske storbyer. Men rutens vigtigste funktion bliver, at bringe passagerer ind til Virgin Atlantics flyvninger ud i den store verden.
Gå skridtet videre
Feederforbindelserne fra den britiske provins er essentielle for, at Virgin Atlantic kan fylde sine fly op. Og derfor havde Virgin Atlantic da også et codeshare-samarbejde med bmi. Men med British Airways’ køb af bmi sidder ærkerivalen pludselig tungt på feedernetværket. Det forsøger Virgin Atlantic nu at ændre på. Og det er ikke utænkeligt, at selskabet vil gå skridtet videre og etablere andre ruter fra London Heathrow til britiske og europæiske byer.
Fra 1996 til 2004 fløj selskabet Virgin Express fra Bruxelles til destinationer primært i Sydeuropa. Selskabet fusionerede med SN Brussels Airlines til Brussels Airlines i 2004, da Virgin-koncernen forlod selskabet.
Kun langdistancefly
Virgin Atlantic kommer uden tvivl til at skulle anskaffe sig nye typer fly til Manchester-ruten og andre eventuelle ruter. For selskabets flåde består i dag udelukkende af 41 widebody langdistancefly med plads til mellem 240 og 455 passagerer.
I USA og Australien opererer to luftfartsselskaber med stor succes under Virgin-brandet. Virgin USA specialiserer sig i flyvninger mellem 19 byer på den amerikanske øst- og vestkyst med 52 Airbus-fly. Down under er Virgin Australia landets næststørste flyselskab med 95 fly og enkelte internationale ruter.
Den karismatiske mangemilliardær Richard Branson, der også pusler med planer om flyvninger ud i rummet, ejer 51 procent af Virgin Atlantic. De resterende 49 procent er ejet af Singapore Airlines.
Foto: Virgin-bagmanden Richard Branson.