Virksomheder vil vende Lufthansa ryggen

Lufthansa Gruppens kommende GDS-gebyr betyder, at fire ud af ti nordiske virksomheder vil vælge Lufthansa fra i fremtiden. Det viser en rundspørge.

Det kan resultere i en massiv kundeflugt, at Lufthansa har besluttet at indføre et gebyr på 16 euro – svarende til 120 danske kroner – for alle bookinger foretaget via globale distributionssystemer som Amadeus, Sabre og Galileo.

Det viser en rundspørge som Danish Business Travel Association (DBTA) har foretaget sammen med sine søsterorganisationer i Norge, Sverige og Finland. Rejseindkøbere fra 111 virksomheder har deltaget. Undersøgelsen omfatter 16 danske, 44 finske, 13 norske og 38 svenske virksomheder.

40,6 procent vil efter indførelsen af GDS-gebyret fra 1. september ikke inkludere Lufthansa Gruppens flyselskaber i rejseprogrammerne for 2016. Og 41,5 procent vil ikke længere styre forretning i Lufthansa Gruppens retning.

Vil komplicere processer
Mange virksomheder er i tvivl om de fortsat vil benytte Lufthansa. 41,4 procent er i tvivl om hvorvidt de vil inkludere Lufthansa i deres 2016-planer. Og 38,7 procent er i tvivl om hvorvidt de vil pege forretning i retning af Lufthansa Gruppen.

Kun en lille gruppe virksomheder er sikre på, at de fortsat vil bruge Lufthansa Gruppen. 18 procent vil ikke fravælge gruppen i 2016 og 19,8 procent vil fortsat pege kolleger i retning af Lufthansa.

Rejseindkøbernes brancheorganisationer frygter, at det vil give deres medlemmer en udfordring.

”Gebyret vil komplicere processer og samarbejde mellem rejsebureauerne og virksomhederne og samtidig tvinge virksomhederne til at ændre rejsepolitik. Det bliver en udfordring at retfærdiggøre gebyret for rejseindkøbere,” skriver Danish Business Travel Association, Finnish Business Travel Association (FBTA), Norwegian Business Travel Association (NBTA) og Swedish Business Travel Association (SBTA) i en fælles pressemeddelse.

Andre gør det samme
Gebyret er indført at Lufthansa for at styrke egne salgskanaler, i det kunderne vil kunne booke uden omkostninger på Lufthansa Gruppens egen hjemmeside. Hos DBTA og de tre nordiske søsterorganisationer frygter man, at flere andre flyselskaber vil følge Lufthansa Gruppens eksempel.

”Vi frygter det er starten på en større GDS-problematik, hvor andre luftfartsselskaber gør det samme som Lufthansa Gruppen,” skriver organisationerne.

De frygter et større besvær, hvis bookinger og køb skal foregå via Lufthansa Gruppens hjemmesider.

”At bestille rejser via Lufthansa Gruppens egne kaneler er en besværlig mulighed og bekymringen går i høj grad på, at man mister muligheden for at se de alternativer til rejsen, som GDS’erne giver,” skriver de.

Toget kører nu
Hos Lufthansa mener man, at gebyret kan være med til at ruske op i tingene.

“Vi ved godt, at gebyret ikke er særlig populært. Vi har ikke gjort det for at genere nogen, men fordi vi mener, at det er nødvendigt at ruske op i distributionssystemet. Vi kan ikke fortsætte på denne her måde, hvor GDS’erne tjener penge uden at udvikle sig. Hvis vi bare lader stå til, så bliver vi alle overhalet indenom af nye distributionskanaler, Derfor er det vigtigt at tage en diskussion om distributionsformer, for det teknologiske tog kører lige nu,“ pointerer Lufthansas danske landechef, Morten Balk, overfor CHECK-IN.dk.

68 af de 111 virksomheder har ville oplyse hvor mange penge de lægger hos Lufthansa Gruppen. De 68 virksomheder købte i 2014 tilsammen flybilletter for 680 mio. kroner hos Lufthansa, Austrian, Swiss, Brussels Airlines og Germanwings.

Kategorier

Annoncer

.
.