Karup Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Voldsom fremgang i Karup Lufthavn

Passagertallet på indenrigsruten fra Karup til København voksede med næsten 23 procent i januar måned.

Først krakkede Cimber Sterling i 2012 og sidenhen forlod Norwegian indenrigsruten fra Karup til København i begyndelsen af 2015, hvorfor den midt- og vestjyske lufthavn i Karup har haft nogle svære år.

I 2014 nåede man bunden med 126.470 passagerer, men i 2015 var der atter fremgang, og da året var omme, var der optalt 135.975 passagerer på indenrigsruten, hvilket repræsenterede en fremgang på 7,5 procent.

Starten på 2016 har bragt endnu mere optimisme tilbage. i januar måned rejste 9.591 passagerer på ruten mellem Karup og København mod 7.825 i samme periode året før. Der er således tale om en stigning på 22,6 procent, hvilket indikerer, at Danish Air Transport har ramt den helt rigtige balance i forholdet mellem antal frekvenser og flystørrelser.

“Vi oplever en ganske god tendens på indenrigsruten til København. Belægningen var i januar måned på 58 procent, og vi skal meget gerne have den op i nærheden af 70 procent, for at kunne indfri de langsigtede mål,“ siger vicelufthavnschef Jan Broch til CHECK-IN.dk.

Ny lufthavnschef udpeges i februar
Januar måned blev den sidste måned under forhenværende lufthavnschef Erik Jakobsens ledelse, og han kunne ikke have ønsket sig en bedre afskedsgave end den tocifrede fremgang leveret af lufthavnens hovedoperatør, Danish Air Transport.

Erik Jakobsen har været ansat i Karup Lufthavn som lufthavnschef siden 1995, men valgte med udgangen af januar 2016 at gå på pension på grund af sygdom.

På et bestyrelsesmøde i februar måned vil det blive besluttet, hvem der skal efterfølge Erik Jakobsen som ny lufthavnschef. Bestyrelsesformand H.C. Østerby, der også er borgmester i Holstebro Kommune, har tidligere oplyst, at der er kommet 50 ansøgere til stillingen.

Den nye lufthavnschef vil derfor komme ind på et tidspunkt, hvor det er muligt at nyde godt af den “upside“, som forgængeren har forberedt i samarbejde med Danish Air Transport.

Foto: Morten Lund Madsen