150 flyteknikere hos Widerøe har ”sat farten ned” på arbejdet som følge af en tvist mellem flyselskabets tekniske afdeling og de ansattes fagforening. Dette har ført til en række aflyste afgange.
Widerøe er i øjeblikket ramt af arbejdsuro, da en lang række flyteknikere ikke arbejder med samme tempo som normalt.
Helt konkret er der tale om 150 flyteknikere, som begyndte at gå sakte (gå langsomt, red.) fra mandag 25. november 2024. Det forklarer Lina Carlsen, kommunikationsrådgiver hos Widerøe, til det norske medie NRK.
Situationen er opstået, fordi der ikke er opnået enighed i lokale forhandlinger mellem Widerøe Technical Services (WTS) og Norsk Flyteknikerorganisasjon (NFO).
Som navnet antyder, betyder det at gå sakte, at medarbejderne har sat farten ned på jobbet. I dette tilfælde betyder det, at flyteknikerne arbejder 15 procent langsommere. Dette er ikke det samme som at strejke, lyder det.
Store problemer for driften
Som følge af arbejdsuroen i Widerøe, der blev overtaget af Norwegian tidligere i 2024, har selskabet måtte aflyse en række indenrigsflyvninger.
Mandag 2. december var der blandt andet 10 aflyste afgange og 11 flyankomster i Trondheims lufthavn, mens de respektive aflysninger i Bergens lufthavn var henholdsvis 12 og 16. I Bodøs lufthavn var der henholdsvis 10 aflyste afgange og 11 aflyste ankomster.
Der har også været flere aflysninger tirsdag, og derudover er flere afgange og ankomster i mindre lufthavne rundt om i Norge også blevet aflyst af det regionale norske flyselskab.
”Widerøe er ikke tilfreds med den driftskvalitet, som vi i øjeblikket leverer. Den dårlige regelmæssighed skyldes en række uheldige omstændigheder, som samlet set skaber store problemer for driften,” siger Catharina Solli, kommunikationschef hos Widerøe, til Bergens Tidende (BT) ifølge NRK.
Henter hjælp ude fra
Lina Carlsen forklarer, at det hårde norske vintervejr også bærer en del af skylden for de aflyste indenrigsflyvninger, da flyene oftere skal tjekkes efter. Og da flyselskabet ikke har mulighed for at sætte reservefly ind, er aflysninger uundgåeligt.
Son følge af den arbejdsmæssige uro med dertilhørende uregelmæssig drift arbejder Widerøe på at hente teknisk vedligeholdelse fra andre leverandører. Herudover er selskabet glad for, at Air Iceland flyver på bestemte Widerøe-ruter frem til jul.
”Det vil desværre tage tid, før driften er normal igen, men vi arbejder hårdt på at finde gode løsninger. Vi beklager meget over for de af vores passagerer, der er berørt af dette,” siger Lina Carlsen.
Widerøe kan reducere lønnen
Ivar Olafsen, der er leder for NFO-afdelingen hos Widerøe Technical Services, fortæller til NRK, at gå sakte-aktionen kommer til at fortsætte på ubestemt tid. Han repræsenterer de 150 medarbejdere, der altså i øjeblikket arbejder på nedsat blus.
Det er en tvist i lønforhandlingerne, der har ført til uroen hos Widerøe. Da de 150 medarbejdere er gået 15 procent ned i tid, har flyselskabet også ret til at nedsætte lønnen med 15 procent i forbindelse med aktionen.
Da der i øjeblikket er stilstand i forhandlingerne, vil der således ganske givet fortsat stå fly på jorden, som kunne have været i luften. Widerøe opererer på en lang række norske indenrigsruter og har samtidig også et mindre internationalt rutenetværk. Flåden består af i alt 45 Dash 8-fly i forskellige varianter samt tre Embraer E190-E2.
Relaterede artikler:
Lufthansa i codeshare-samarbejde med Widerøe
Widerøe kan blive Norwegians guldfugl
Strejkerisiko: 30 flyteknikere fra SAS, Norwegian og Widerøe