Lufthansa-gruppen vil fra den 1. september udfordre SAS på det norske marked gennem etablering af en codeshare-aftale med Widerøe, der er Norwegians regionale datterselskab.
Lufthansa-gruppen ruster sig til fremtiden på det skandinaviske marked, når samarbejdet med SAS afsluttes den 31. august i forbindelse med, at SAS indtræder i SkyTeam-alliancen, der er kontrolleret af Air France-KLM, som er fremtidig medejer af SAS.
Allerede i starten af året kunne Lufthansa-gruppen annoncere nye ruter til Norge samt en øgning af frekvenserne på en række eksisterende ruter. Det følges nu op af en codeshare-aftale med Widerøe, der i starten af året blev overtaget af Norwegian.
Aftalen mellem Lufthansa og Widerøe træder i kraft den 1. september 2024, og det betyder rent konkret, at 11 af Widerøes ruter til henholdsvis Bergen, Trondheim og Tromsø bliver koblet sammen med det tyske selskabs ruter til Frankfurt og München.
Lufthansa får dermed sin LH-kode på flyvninger med Widerøe fra Bergen til Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Florø, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Bodø, Tromsø, München og Bruxelles.
Derudover kommer Lufthansas markedsføringskode også på ruter fra Trondheim til Bodø og Ålesund samt fra Tromsø til Bodø, Hammerfest og Alta.
Ønsker at være tættere på de norske kunder
Med samarbejdet kan rejsende fra norske regioner komme lettere til de 250 destinationer i Lufthansa-gruppens rutenetværk, hvor codeshareaftalen på Widerøes rute fra Bergen til Bruxelles blandt andet betyder, at der vil blive bedre forbindelser til Brussels Airlines’ mange ruter Afrika.
Aftalen, der givetvis er en torn i øjet på SAS, vækker da også begejstring hos Flemming Nordestgaard, der er Lufthansas chef for Danmark og Norge, idet den tyske luftfartskoncern skal forsvare sin position på det skandinaviske marked uden SAS.
“Vi er meget glade for at kunne samarbejde med Widerøe. Vi ønsker at komme så tæt som muligt på ‘dørtærsklen’ til vores kunder, især i Norge. I løbet af de seneste år har vi øget kapaciteten i Lufthansa-gruppen med 26 procent. Nu kan vi med Widerøe tilbyde Lufthansa-billetter til mange flere regionale og mindre lufthavne i hele Norge,” siger Flemming Nordestgaard.
Allerede i dag flyver Lufthansa-gruppens selskaber til seks lufthavne i Norge med mere end 90 afgange hver uge, og mulighederne øges, når Lufthansa-koden kommer på i alt 69 ugentlige flyvninger. Fra december åbner Discover Airlines til Alta, og næste sommer flyver dette selskab også til Ålesund og Bodø.
Relaterede artikler:
Widerøe kan blive Norwegians guldfugl