Det hastigt voksende lavprisflyselskab Wizz Air køber de ledige slottider i London Luton-lufthavnen efter konkursen i Monarch Airlines.
Wizz Air buldrer i den grad frem på den europæiske luftfartshimmel i disse år.
Det ungarske lavprisflyselskab fortsætter med at levere en imponerende vækstrate, og nu udvider selskabet også i den mindre London-lufthavn i Luton. Flyselskabet har købt landingstilladelser fra det konkursramte britiske flyselskab Monarch Airlines, og købet gør Wizz Airs tilstedeværelse endnu større i lufthavnen.
Med købet af landingstilladelserne vil Wizz Air øge sin flåde i London Luton fra fem til syv fly i 2018, og det øger flyselskabets kapacitet med 18 procent i lufthavnen i det kommende år. Wizz Air, der er det største lavprisflyselskab i Central- og Østeuropa, vil dermed nå op på i alt 7,1 millioner udbudte sæder i 2018.
Wizz Airs opkøb af landingstilladelser i London Luton betyder mere end 10.000 ekstra flybilletter fordelt på 28 nye flyvninger hver uge til fortrinsvis ’mindre opdagede’ destinationer fra hovedstadslufthavnen. Flyselskabet vil løbende melde ud, når nye destinationer er planlagt.
Styrker positionen i London
Ekspansionen i London Luton skaber desuden 70 nye arbejdspladser hos Wizz Air, og det bringer det samlet antal lokale jobs op på 250 i det seneste år.
”Vi fortsætter med at udvikle vores forretning i Storbritannien. Efter meddelelserne om at etablere Wizz Air UK og vores accelererede vækstplan – for blot nogle dage siden – arbejder vi videre. At vi køber slottider og lufthavnsovernatninger til fly i Luton Airport vil gøre det muligt for os at forbedre vores tilstedeværelse og konkurrencedygtige position på markedet i London,” siger József Váradi, der er koncernchef i Wizz Air.
I sommertrafikprogrammet vil Wizz Air UK operere med en flåde bestående af syv Airbus A320- eller A321-fly. József Váradi forudser, at Wizz Airs position vil blive styrket i det britiske marked, selv om Brexit vil blive en udfordring for flyindustrien.
”… vores yderst effektive lavprismodel vil sejre endnu mere under de nye forhold,” vurderer han.
Der skal angiveligt have været hård konkurrence om at købe slottiderne fra Monarch Airlines i London Luton. De to store lavprisflyselskaber easyJet og Norwegian har begge vist åbenlys interesse, ligesom det britiske charterflyselskab Thomas Cook også har været interesseret.
Gigantisk flyordre
Det blev imidlertid Wizz Air, der vandt slaget om de værdifulde slottider, og det ungarske lavprisselskab fortsætter dermed sin ufortrødne fremmarch på det europæiske luftfartsmarked. Wizz Air er i øjeblikket det fjerdestørste lavprisflyselskab i Europa – kun overgået af Ryanair og de førnævnte easyJet og Norwegian.
Wizz Air er dog det hurtigst voksende lavprisflyselskab i Europa i øjeblikket, og det råder over en flåde på 87 fly af typerne Airbus A320 og A321. Midt i november offentliggjort selskabet, at det har lavet en intentionsaftale med Airbus om at købe yderligere 146 fly i A320neo-familien. Som udgangspunkt lyder ordren på 72 A320neo og 74 A321neo.
De første fly vil blive leveret i 2022, men størstedelen af flyene vil være færdigproduceret i 2025 og 2026. Den gigantiske flyordre har en listepris på volddomme 17,2 millarder dollars – svarende til 110 milliarder danske kroner.
Det er derfor uomtvisteligt, at Wizz Air i fremtiden får et endnu større rutenetværk. I dag har flyselskabets kunder mere end 550 ruter at vælge imellem fra 27 forskellige lufthavne, og der er i alt 144 destinationer i 43 lande. I regnskabsåret, der sluttede den 31. marts 2017, havde Wizz Air 23,8 millioner passagerer, og de blev håndteret af flyselskabets cirka 3.300 ansatte.
Relaterede artikler:
Wizz Air med flyordre på 110 milliarder kroner
Wizz Air udvider med 50 procent i CPH
Syvende Wizz Air-rute fra Billund