Woldbye i den gule førertrøje

I 900 dage har den tidligere A.P. Møller-Mærsk direktør Thomas Woldbye været i spidsen for Københavns Lufthavn. En ny strategi har skabt medvind for lufthavnen, der i år ventes at få den næsthøjeste vækst blandt de største europæiske lufthavne.

I denne uge er det præcist 900 dage siden, at Thomas Woldbye satte sig i chefstolen hos Københavns Lufthavne A/S, der driver lufthavnene i Kastrup og Roskilde. Før den 1. maj 2011, hvor Thomas Woldbye tiltrådte stillingen som administrerende direktør i Københavns Lufthavn, havde han været beskæftiget i 27 år i A.P. Møller-Mærsk, heraf de senest syv år som koncernchef i Norfolkline Group.

Trods 27 år under den syvtakkede stjerne har skiftet fra rederiaktiviteter til luftfart været en positiv oplevelse for den 48-årige topchef.

“Der har været forbavsende lidt forskel. Det handler om ledelse, og det handler om at få en strategi på plads. Meget har med logistik at gøre, og om det er et flow af passagerer eller containere kan egentlig være lige meget,“ konstaterer Thomas Woldbye i et interview med CHECK-IN.dk under sidste uges rutekonference World Routes i Las Vegas.

Lufthavnsdirektøren er også af den opfattelse, at han ikke kan bruge tiden på at kigge ud af vinduet om flyene er forsinkede.“Det kan godt lyde en smule arrogant, men min rolle er netop at være over vandene,“ fastslår Thomas Woldbye.

Men han erkender også, at lufthavnen er en stærkt operationel virksomhed, hvor det trods alt også er vigtigt at være tæt på. Også når det brænder på. Derfor kunne man under strejken hos sikkerhedspersonalet i marts måned sidste år se Thomas Woldbye i afgangshallen iført gul vest og dele vand ud til tørstige og ophidsede passagerer.

Den gule førertrøje
Når Thomas Woldbye ikke er iført en gul vest har han billedligt talt iført sig den gule førertrøje på vegne af den danske hovedstadslufthavn. Københavns Lufthavn har nemlig ved udgangen af september måned haft en samlet passagervækst på 3,2 procent til 18,4 mio. passagerer. Med flere end 570.000 ekstra passagerer i de ni første måneder er der en velbegrundet forhåbning om, at CPH i 2013 runder 24 mio. passagerer.

“År til dato er vi nummer to i Europa på vækst. Lufthavnene i Frankfurt og Amsterdam har ikke øget på deres ruter fra København. Vi slipper ikke for at Amsterdam-Schiphol og andre går ind i det danske marked, så vi skal i stedet ind og vokse på de fremmede markeder, så vi kan tiltrække mere trafik til København,“ forklarer Thomas Woldbye.

Københavns Lufthavn skal i første omgang sætte sin lid til de største operatører i lufthavnen. Det er først og fremmest SAS og Norwegian, der opererer fra den traditionelle infrastruktur, mens det britiske lavprisflyselskab easyJet som lufthavnens tredjestørste operatør benytter sig af CPH Go lavprisfingeren.

“En lufthavn som vores bliver i sagens natur nødt til at satse på mange forskellige luftfartsselskaber. Vi skal gå forrest og gøre det nemt og åbenlyst. Hvis vi ikke løfter lufthavnen begynder spiralen at gå den modsatte vej.Vi ved også godt, hvem der er vores største kunde (SAS med en markedsandel på 43 procent, red.). De bliver også behandlet derefter som de retteligt skal. Vi skal som lufthavn sætte vores egen strategi og efterleve den, hvorimod man ser andre hubs, der har tilpasset deres strategi efter det største luftfartsselskab,“ mener Thomas Woldbye.

Thomas Woldbye erkender, at de store “legacy carriers“ som eksempelvis SAS har det hårdt lige nu. “Vi vil gerne gøre endnu mere med SAS, men vi har også andre kunder. Men faktisk tror jeg, at vi har forbedret vort forhold til SAS gennem de senere år.“

Tilfredsstillende vækst i CPH Go
Et af de flyselskaber, der har udfordret SAS er britiske easyJet. Væksten har været konstant og relativt høj siden easyJet som det første lavprisflyselskab tog CPH Go i brug i den 1. november 2010. Her tre år senere benyttes lavprisfingeren årligt af flere end 1 mio. passagerer med easyJet som altdominerende selskab, mens Transavia i sommerhalvåret har en rute fra Eindhoven til København.

“Væksten i CPH Go er tilfredsstillende. Vi vokser mere end 20 procent og er egentligt godt tilfredse med, hvad easyJet gør. Lige nu er der tilstrækkelig interesse til, at dette koncept kan fungere fint,“ siger lufthavnsdirektøren.

Lavprissegmentet i CPH vokser således noget mere end gennemsnittet i lufthavnen. Thomas Woldbye afslører da også, at når CPH vokser i absolutte tal, så vokser point-to-point trafikken hurtigere, hvilket primært kan tilskrives lavprisflyselskaber som Norwegian, easyJet og Vueling.

I CPH er man dog opmærksom på, at transfertrafik skal have en kritisk masse, men det behøver ikke nødvendigvis at være en procentdel af det samlede antal passagerer. For lufthavnsdirektøren mener ikke, at det nødvendigvis er en dårlig ting, at point-to-point trafikken vokser hurtigere end transfer-trafikken.

“Kunderne må selv vælge, hvem de vil flyve med. Vi kan ikke påvirke det,“ fastslår Thomas Woldbye.

Vil ikke eje kunderne
Med over 400.000 medlemmer af fordelsprogrammet CPH Advantage har Københavns Lufthavn principielt store muligheder for at påvirke flyselskabernes kunder og derigennem opnå et vist ejerskab af disse kunder, som det tidligere har været flyselskaberne forundt at gøre alene.

“Jeg er meget imod, at man ejer kunderne. Vi ejer ikke nogen, og den diskussion tror jeg ikke på. Passagererne er kunder hos os, men også kunder hos luftfartsselskaberne. Vi ejer ikke nogen mere end andre. Derimod skal vi sørge for sammen med flyselskaberne, at oplevelsen af ‘seamless travel’ bliver bedst mulig,“ understreger Thomas Woldbye.

Hvis CPH ikke ejer kunderne, så ejer man til gengæld strategien 100 procent. Den 1. marts sidste år lancerede Thomas Woldbye den såkaldte “World Class Hub“ strategi, og han kan i de stille timer på sit kontor skimme ned over de strategiske hovedelementer og sætte flueben ved hver enkelt.

Lufthavnens kapacitet med udbygningen af terminal 2 og bagageanlægget er blevet øget. Den kommercielle operation er også på skinner, mens fokus på kundernes “Total Cost Operation“ også er sat i gang. Opgaven med at reducere lufthavnens egne omkostninger og skabe Europas mest effektive lufthavn er igangsat sammen med hele processtyringen, hvor en ny procesdirektør er blevet ansat. Herudover har etableringen af CPH Vækstkomité været et vigtigt element på stakeholder-delen, mens Airport City med et kommende nyt hotel og kompetenceklynger først nu er blevet sat i gang.

“Jeg synes, at det går rigtig fint. Det går efter planen,“ slutter lufthavnsdirektøren, der undervejs har talt sig varm, således at man kan fornemme, hvilket enestående engagement, der ligger bag de strategiske visioner for lufthavnen.