Den britiske regering har en plan, der skal sikre, at luftfarten ikke berøres af en eventuel ’no deal Brexit’. Europæisk råd advarer om, at europæisk flysikkerhed kan være i fare.
Med under tre uger til den officielle dato for Storbritanniens udmeldelse af EU diskuterer man fortsat på de bonede gulve i både London og Bruxelles, hvordan rammerne for Brexit skal se ud.
Vigtige afstemninger i det britiske underhus er med til at afgøre, om det hele ender med en aftale eller ej. Og hvis det hele ender med en ’no deal’, har den britiske regering netop offentliggjort en plan, der garanterer, at flytrafikken mellem Storbritannien og EU kan fortsætte uhindret.
EU har allerede godkendt en foreløbig plan, der skal sikre britiske flyselskaber fortsat ret til at flyve til EU lande, og den britiske plan sikrer på samme måde flyselskaber fra EU lignende rettigheder i Storbritannien. Dermed er der lagt op til, at den flytrafik, der hvert år bringer 164 millioner passagerer frem og tilbage mellem Storbritannien og EU kan fortsætte som hidtil.
Nye skrækscenarier
Mens forhandlingerne mellem Bruxelles og Storbritannien – og internt i London – står på, dukker der konstant nye skrækscenarier om, hvad konsekvenserne vil være, hvis parterne ikke når til enighed og det hele ender med et ’no deal Brexit’.
De respektive planer fra EU og Storbritannien omhandler basale ting som trafik- og passagerrettigheder, men der er mange andre områder inden for luftfarten, der også vi blive berørt, hvis det ender med en ’no deal’-løsning.
Forlænger verdenen med brædder
Senest har The European Economic and Social Committee (EESC) – i Danmark bedre kendt som Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg – været ude med en advarsel om, at et ’no deal Brexit’ risikerer at sætte flysikkerheden over styr i hele Europa. Og hos EESC mener man, at de fremlagte planer fra EU og Storbritannien blot svarer til at forlænge verdenen med brædder.
“Formålet er ikke at forlænge status quo, men at finde en løsning, der gør det muligt for sektoren at fortsætte med at overholde de højeste sikkerhedsstandarder, indtil Storbritannien har oprettet nationale agenturer og national lovgivning på området,” siger ireren Thomas McDonogh, der er medlem af EESC.
I tilfælde af, at udtrædelsesaftalen mellem EU og Storbritannien ikke bliver ratificeret, mener EESC, at det er uklart, om for eksempel certifikater udstedt af Storbritannien under EU-lovgivningen stadig vil være gyldige, og hvordan reparations- og vedligeholdelsesvirksomheder i Storbritannien vil kunne fortsætte med at levere reservedele og serviceydelser med de licenser, som EU-lovgivningen kræver.
Relaterede links
Brexit kan skabe fem timers kø i paskontrollen