1Time Airlines fik to motorskader i træk

Det sydafrikanske lavprisflyselskab 1Time er mest kendt for at fjerne toiletter på flyene for at spare brændstof. For nylig havde selskabet med samme fly ikke alene én men to motorskader i træk.

Gennem tiden har SAS beskæftiget ikke færre end 82 fly i MD80-serien. Indenfor de næste 18 måneder udfases de sidste MD82-fly, således at udgangen af 2013 bliver et endegyldigt farvel til McDonnell Douglas-flyene.

Men i Afrikaflyver mange MD80´ere lystigt rundt. Blandt andet hos det sydafrikanske lavprisflyselskab 1Time, der i øjeblikket har 11 ældre MD80-fly i flåden. Aldersgennemsnittet nærmer sig 25 år på de relativt brændstofslugende jetfly.

Alderen kræver også en god vedligeholdelse, og noget kunne tyde på, at 1Time enten har været meget uheldig, eller at der er grund til at stramme op på procedurerne internt. For selskabet har netop haft to motorskader i træk indenfor 14 dage, så her lever 1Time bestemt ikke op til sit navn.

Et MD83-fly med registreringen ZS-OPZ var den 5. august under opstigning i Durban King Shakapå vej tilCape Town, da der hørtes et stort brag, hvorefter højre motor satte ud. Flyet landede 20 minutter senere i Durban på én motor, og lufthavnen måtte efterfølgende lukkes i tre timer, da der skulle ryddes op efter turbineblade fra motoren, der var blevet spredt ud over områdeti forbindelse medmotorhavariet.

Den 20. august var den gal igen med præcis det samme fly. Denne gang var flyet på vej den modsatte vej fra Cape Town til Durban, da piloterne modtog indikationer på, at der var problemer med den venstre motor. Man besluttede efterfølgende at lukke motoren ned og foretog endnu en sikkerhedslanding med ZS-OPZ i Durban King Shaka-lufthavnen.

Mange indrapporteringer
Mens den første hændelse fortsat undersøges af de civile luftfartsmyndigheder i Sydafrika oplyser 1Time Airlines, at de to episoder ikke har noget med hinanden at gøre og vedrører forskellige motorfejl.

ZS-OPZ var også involveret i en episode i august måned 2009 undervejs fra George til Johannesborg, hvor venstre motor måtte lukkes ned på grund af kraftige vibrationer. Herudover optræder 1Time i statistikkerne over denne type hændelser mere end 10 gange i løbet af de seneste tre år.

Mest alvorlig var en episode den 31. oktober, da motorfejl forhindrede starten i Johannesborgmed et MD82-fly med kurs mod Cape Town. Efter starten blev afbrudt, kom der efterfølgende røgudvikling fra motoren, hvorefter flyet blev evakueret med 11 kvæstede som følge af panikscener.

Fjerner flytoiletter
1Time Airlines er mest kendt for at have fjernet det forreste toilet i selskabets MD80-fly. Det sker for at spare på brændstofregningen, idet det forreste toilet og tilhørende dele alene vejer 600 kg. Men skulle man på et eller andet tidspunkt befinde sig ombord i et 1Time-fly for første gang, er der ingen grund til at gå i panik. Der findes stadig to toiletter bagest i flyet.

1Time Airlines er et af tre lavprisflyselskaber i Sydafrika. De to andre hedder Mango og Kulula. 1Time Airlines er etableret af Glenn Orsmond, der er tidligere ansat hos konkurrenten Kulula. Han fik idéen til selskabet sammen med partnerne Gavin Harrison, Rodney James og Sven Petersen.

Selskabets slogan er kort og godt“More Nice, Less Price“. Selskabet callsign i luftfarten er i øvrigt “NEXTTIME“, selvom mange rapporteres at have fløjet for første og sidste gang med selskabet.