SAS-fly foran Kastrup Tower. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

200 SAS-ansatte berøres af “omorganisering” (opd.)

Chapter 11-processen blev ikke enden på utallige nedskæringer hos SAS. Før sommeren vil selskabet gennemføre en omorganisering, der forventes at bringe afskedigelser med sig.

(Opdateret 6. maj kl. 21:15 med uddrag af mail fra koncernchef Anko van der Werff til de ansatte i SAS)

Siden SAS blev afnoteret fra de skandinaviske børser i august sidste år, har det været småt med informationer fra selskabet i forhold til at kunne få et indblik i, hvordan det egentligt går rent økonomisk.

I den årsrapport for regnskabsåret 2023/24, der blev tilgængelig i februar, fremgik det, at SAS leverede et driftsunderskud på 1,4 milliarder kroner, og at selskabet stadig havde en rentebærende nettogæld på over 16 milliarder kroner.

Nu viser det sig, at SAS under et år efter sin exit fra Chapter 11-konkursbeskyttelsen endnu engang skal igennem en sparerunde. Det skriver svenske Aftonbladet med nyhedsbureauet TT som kilde.

200 stillinger i spil
Rent konkret skal der gennemføres, hvad SAS i første omgang kalder en “omorganisering”, der vil komme til at berøre 200 stillinger.

Omfanget af afskedigelser er endnu ikke besluttet og heller ikke, hvilke personalegrupper det vedrører.

“Der er ganske meget, som ikke er på plads,” siger kommunikationschef Alexandra Lindgren Kaoukji til TT.

I første omgang har de ansatte fået information om, at der kommer til at ske en omorganisering, og hos SAS er det håber, at man kan få det hele på plads inden sommeren.

Grunden til, at SAS har valgt at kigge på organisationen efter i sømmene er ifølge kommunikationschefen, at man ønsker at opbygge et “modstandsdygtigt” flyselskab, hvor man tilpasser strukturen i virksomheden til selskabets nye fremtid.

Går udenom ansatte i frontlinjen 
Meddelelsen til de ansatte i SAS blev mandag givet i en mail fra koncernchef Anko van der Werff.

“For at fortsætte vores succes er vi forpligtet til konstant at transformere og bygge SAS til fremtiden. En del af dette involverer at se nærmere på, hvordan vi er organiseret, da det er vores løbende ansvar at sikre, at vi er sat op til succes,” lyder det i den omtalte mail, som Check-in.dk har set en kopi af.

Det fremgår endvidere, at 200 af i alt 1.500 koncernfunktioner er omfattet, og at der ikke vil være tale om at omorganisere i frontlinjen, hvilket omfatter det flyvende personale, vedligehold og ansatte i ground handling. Heller ikke cargo og kundeservice vil blive berørt.

“Processen med at kortlægge den faktiske effekt af dette initiativ er i gang i samarbejde med vores fagforeninger. Derfor er vi endnu ikke i stand til at dele detaljerede oplysninger om funktionel eller individuel påvirkning. Efterhånden som processen udvikler sig, vil vi give regelmæssige opdateringer, efterhånden som oplysningerne bliver tilgængelige,” understreger Anko van der Werff.

Air France-KLM: En smule mere positivt end forventet
SAS er i dag ejet af amerikanske Castlelake, den danske stat via Finansministeriet, Air France-KLM og aarhusianske Lind Invest.

Det er planen, at Air France-KLM på sigt skal overtage aktiemajoriteten i SAS, og koncernchef Benjamin Smith fra Air France-KLM satte i sidste uge, i forbindelse med offentliggørelse af kvartalsrapporten for første kvartal, ord på, hvordan det går med SAS.

“Vi er meget tilfredse med, hvordan det udvikler sig, selvom de (SAS, red.) endnu ikke er i den transatlantiske joint venture. Så ingen ændring på SAS, hvis ikke en smule mere positivt end jeg havde forventet i forhold til den måde, forretningen bevæger sig på,” lød det fra Benjamin Smith.

 

Relaterede artikler:

SAS opsiger 700 kabineansatte i Danmark

SAS siger farvel til næsten 1.600 ansatte i Danmark

SAS gør klar til afskedigelser