55 flyselskaber forbyder mini-køretøjer

Kort før jul har IATA vedtaget, at de såkaldte Personal Movement Devices (PMD) ikke længere på medtages om bord på passagerfly. SAS og flere end 50 andre flyselskaber har tilsluttet sig de nye regler.

Det er intet mindre end en ny verdensdille, der har tvunget flyselskaberne til at gå sammen om et globalt forbud.

Der er tale om de såkaldte Personal Movement Devices (PMD), der går under navne som airwheel, solowheel, hoverboard, segway, mini-segway samt balance wheel.

Små batteridrevne køretøjer, som er blevet særdeles populære over hele verden hos børn, unge og aktive voksne.

PMD´erne er drevet af kraftige litium-batterier, hvilket har fået flyselskaberne til at råbe vagt i gevær. Det er nemlig almindelig kendt, at litium-batterier kan bryde i brand, hvilket kan blive katastrofalt om bord på et passagerfly.

Derfor besluttede den internationale luftfartsorganisation IATA den 16. december at forbyde PMD´erne om bord på passagerfly. PMD´erne må ikke forefindes i hverken lastrum eller i kabinen, da de fremover er blevet klassificeret som “dangerous goods“.

Forbud hos 55 flyselskaber
Den 16. december 2015 blev de nye regler tiltrådt af foreløbigt 55 flyselskaber, der alle har forpligtet sig til at informere passagerer og handlingselskaber om de nye regler.

Finnair, SAS og Thomas Cook Airlines Scandinavia er blandt de 55 flyselskaber, der har valgt at tiltræde et totalforbud mod de populære køretøjer.

I Danmark er forretningen Z-Way førende i salg og udleje af PMD´erne. Indehaveren er komtesse Camilla af Rosenborg, og hun mener ikke, at det bliver et problem, at flyselskaberne ikke længere vil have køretøjerne med om bord.

“Vi har i familien selv rejst med dem, før den nye lovgivning blev indført. Det er superærgerligt, men sikkerheden har naturligvis højeste prioritet,“ siger komtessen til CHECK-IN.dk.

I Danmark er det primært børn og unge, der er gået med på Segway- og Hoverboard-dillen. Men der kommer mange voksne turister til Danmark, der er vant til at bruge køretøjet i hjemlandet – også som regulært transportmiddel og ikke blot et legetøj.

“Der var ikke så mange, der benyttede sig af at tage det med i flyet, da det var relatvt dyrt. Med tillæg for bagage hos mange flyselskaber, er det bekosteligt at skulle have udstyr, der vejer mellem 13 og 16 kg med på rejsen. Vi lejer udstyr ud til mange udlændinge, og når vi danskere rejser ud i verden, kan vi så heldigvis leje udstyret på destinationen,“ fastslår Camilla af Rosenborg.