Leveringen af OY-MAC til Maersk Air Cargo. (Foto: Maersk | PR)

Første Boeing 777-F leveret til Maersk Air Cargo

Maersk Air Cargo har ved en ceremoni hos Boeing i Seattle fået leveret den første af to nye Boeing 777-F, der får base i Billund Lufthavn. Flyet ventes lørdag at lande i den vestdanske lufthavn.

Maersk Air Cargo fortsætter sine flådeopgradering og har nu fået leveret den første af to splinternye Boeing 777-F, der skal supplere fragtflyselskabets flåde af Boeing 767’ere

Boeing 767-flyene har en gennemsnitsalder på 27,5 år, selvom tre Boeing 767-300 blev leveret helt nye i 2022 og opereres af amerikanske Amerijet International på vegne af Maersk Air Cargo.

Det nye fly med registreringen OY-MAC er netop blevet leveret til A.P. Møller-Mærsk-flyselskabet ved en ceremoni hos Boeing i Seattle efter de obligatoriske acceptance-flights, der blev gennemført den 11. juli. 

Herefter vil Boeing 777-flyet blive fløjet direkte til Billund Lufthavn, hvor det fremover får base. Flyet, der har fået navnet Maersk Swan, ventes at ankomme til Billund Lufthavn lørdag den 13. juli ved 14.30-tiden.

“Vi er glade for at tage imod denne vigtige levering og opgradere vores flåde med to af de største og mest pålidelige fragtfly på markedet. Med dette skridt træder vi ind i superligaen inden for fragtflyvning. B777F-flyet kan transportere mere end det dobbelte af nyttelasten på hver flyvning sammenlignet med vores 767F, og det er det mest brændstofeffektive fly i verden med GE90-motorerne,” siger Lars Jordahn, CEO i Maersk Air Cargo.

Et kæmpe spring fremad
Begge Boeing 777-fly, hvoraf det andet ankommer om et par måneder, vil blive indsat på de eksisterende ruter mellem Europa og Kina med i første omgang tre ugentlige afgange og sidenhen seks ugentlige afgange, når det andet fly kommer.

 

“Fra et kommercielt perspektiv er de to Boeing 777F et kæmpe spring i forhold til, hvad vi kan tilbyde vores luftfragtkunder fremover. Udover at muliggøre en meget mere effektiv rutestrukturering vil vores 777F’ere forbedre tilgængeligheden af ​​plads for vores kunder, da vi ser en stigende efterspørgsel efter integrerede forsyningskædeløsninger, som inkluderer luftfragt,” siger Narin Phol, de er Chief Product Officer for Logistics and Services hos Maersk.

Boeing 777-F har en rækkevidde på op til 9.200 kilometer og kan medtage op til 102 tons fragt. På hoveddækket er der plads til tre meter høje pallecontainere og samtlige dæk er temperaturstyrede.

 

Relaterede artikler:

“Den lyseblå svane” leveres om 14 dage

Nye Boeing 777 til Maersk Air Cargo bliver forsinket

Star Air bestiller fabriksnye Boeing 777F