Kollisionen af en Black Hawk-helikopter og et passagerfly i Washington i januar er under lup. Den amerikanske havarikommission har nu zoomet ind på helikopterens højdemålere.
Den 29. januar kolliderede et amerikansk CRJ 700-fly fra PSA Airlines, opereret på vegne af American Airlines, med en Sikorsky UH-60 “Black Hawk”-militærhelikopter. I ulykken omkom samtlige 67 ombord på begge maskinerne.
Før har det lydt, at Black Hawk-helikopteren fløj mellem 80 fod (24,4 meter) og 130 fod (39,6 meter) højere, end den havde lov til på den rute, som den fulgte. Passagerflyet var for sit vedkommende ved at lande i Ronald Reagan Washington National Airport og var få sekunder fra at lande.
Selvom National Transportation Safety Board (NTSB), der er den amerikanske havarikommission, ikke er kommet med nogen endelig konklusion for, hvad der forårsagede ulykken, zoomede NTSB under en tre dage lang høring af repræsentanter fra den amerikanske hær, som helikopteren var en del af, dels ind på data fra helikopterens barometriske højdemåler og dels på udfordringer, som nye piloter mødes med i helikopterne.
Ældre model med mindre automatisering
NTSB har i forbindelse med høringen udgivet tusindvis af sider, hvor ulykken belyses. Blandt andet zoomer havarikommissionen ind på, at den amerikanske hær opererer to generationer af Black Hawk-helikoptere – UH-60L eller ”Lima”, som var impliceret i ulykken, og den nyere UH-60M eller ”Mike”.
Den nyere version ”Mike” er udstyret med et moderne glascockpit med computerskærme, mens den ældre ”Lima” bruger analog instrumentering.
NTSB har afhørt en pilot med ansvar for standardisering i brigaden, som helikopteren var en del af. Han har trænet piloten, som fløj helikopteren under ulykken. Han fortæller dels, at hun startede ud med ”svage flyveevner”, at hun var mere opmærksom end gennemsnittet, men var dårligere end gennemsnittet til at kontrollere helikopteren, de såkaldte ”stick and rudder skills”.
Han bemærkede dog også, at Lima-modellen af Black Hawk er særligt svær at flyve, og at det er svært at holde højde og fart jævn – særligt for kadetter, som er trænet på Mike-modellen. Han bemærkede også, at hun efter endt træning var fuldt kvalificeret og havde gennemsnitlige pilotevner.
Fokuserer på højdemålere
Undersøgelsen fokuserer også på højdemålerne i den pågældende UH-60L. Helikopteren er udstyret med to typer højdemålere: radarhøjdemålere, der bruger radiobølger til at måle højden over jord eller vand, og barometriske højdemålere, som beregner højden ud fra lufttryk.
Den barometriske højdemåler angiver højden i forhold til havets overflade og skal indstilles manuelt af piloten efter instruktion fra flyveledelsen. Når højdemåleren justeres til det aktuelle lokale lufttryk (kaldet QNH), sikres det, at alle fly under den såkaldte overgangshøjde benytter den samme højdereference. Det er afgørende for at opretholde sikker vertikal afstand mellem fly og dermed undgå kollisioner. Det betyder dog også, at radarhøjdemåleren og den barometriske højdemåler kan vise forskellige højder.
NTSB bemærker dog, at de to højdemålere i dette tilfælde burde vise nogenlunde samme højde, da helikopteren fløj nær Potomac-floden og dermed et sted, hvor terrænet havde en højde tæt på havets overflade.
Af Black Hawk-helikopterens flight data recorder fremgår det dog, at lufttrykket var 80 fod lavere end radarhøjden. Det ville have givet en 100 fods forskel på højdemålerne, hvis den barometriske højdemåler var indstillet korrekt.
NTSB trykker hæren på maven
Under den tre dage lange høring onsdag til fredag, hvor pårørende til ofrene også var til stede, har NTSB presset på for at få svar fra repræsentanter fra den amerikanske hær.
Her bemærkede NTSB-formand Jennifer Homendy, at der er en mulighed for, at de højdemålinger, som helikopterens besætning så, kunne være anderledes end den reelle højde.
Repræsentanter fra hæren sagde dog, at en difference på 100 fod ikke gav grund til bekymring i den forulykkede helikopter, fordi piloterne forventedes at holde højde plus/minus 100 fod, skriver BBC.
Repræsentanter pegede i stedet på FAA, som man mener ikke adskiller fly- og helikoptertrafikken tilstrækkeligt ved Reagan National Airport.
Data viser, at passagerflyet, som var en del af ulykken, var på vej til at lande på landingsbane 1, men at det i stedet blev omdirigeret af FAA til at lande på landingsbane 33.
Relaterede artikler:
Amerikansk indenrigsfly i kollision med helikopter