Airbus A320 fra Spirit Airlines. (Foto: Spirit Airlines | PR)

Tvivl om fremtiden for USA’s sjettestørste flyselskab

I en børsmeddelelse skriver moderselskabet til Spirit Airlines, at der er tvivl om selskabets muligheder for at fortsætte på ‘going concern’-basis. Det kommer blot fem måneder efter exit fra Chapter 11.

Amerikanske Spirit Airlines med hovedkvarter i Dania Beach i Florida var i 2024 USA’s sjettestørste flyselskab med 44,2 millioner årlige passagerer. 

Selskabet har dog lidt under økonomiske vanskeligheder de senere år, og fra november 2024 til marts 2025 blev det nødvendigt at sende flyselskabet i konkursbeskyttelse under den amerikanske Chapter 11-lovgivning, så man kunne få et pusterum fra kreditorerne.

Da selskabet i marts kom ud af Chapter 11, havde man nedbragt gælden med 795 millioner dollars, cirka 5,1 milliarder kroner, ved at konvertere gæld til egenkapital. Derudover tilførte investorerne frisk kapital til en værdi af 350 millioner dollars, hvilket svarer til lidt mere end 2,2 milliarder kroner.

Tvivl om ‘going concern’
Det har tilsyneladende ikke været nok, for nu meddeler moderselskabet Spirit Aviation Holding i en børsmeddelelse samtidig med præsentationen af kvartalsregnskabet, at der er betydelig usikkerhed om muligheden for at fortsætte som ‘going concern’-virksomhed i løbet af de kommende 12 måneder.

Det skriver Bloomberg.

Det betyder med andre ord, at selskabet er ved at løbe tør for penge igen, og man kan tilsyneladende ikke sikre likviditet i samme takt som gælden til kreditorerne forfalder. Der er således tvivl om mulighederne for at sikre overlevelse.

Spirit Airlines angiver “ugunstige markedsforhold” som årsagen til, at man atter er under et stort finansielt pres.

Resultatet af andet kvartal blev et nettounderskud på 245,8 millioner dollars (1,56 milliarder kroner) baseret på en omsætning, der nåede 1,02 milliarder dollars (6,5 milliarder kroner).

Vil sælge ud af aktiver
I første omgang vil Spirit Airlines forsøge at sælge nogle af de reservemotorer, der er til rådighed samt afhænde rettighederne til at bruge gates i forskellige lufthavne. For nylig besluttede selskabet at sende 270 piloter på midlertidig orlov, mens omkring 140 kaptajner blev degraderet til styrmænd.

Målet er at sikre sig så meget likviditet inden årsskiftet, at man kan tilfredsstille kortindløseren, så det bliver muligt at lave en ny kontrakt for det kommende år omkring kredit- og betalingskort.

Ifølge Bloomberg kæmper Spirit Airlines – ligesom andre amerikanske flyselskaber – med den vigende efterspørgsel, der er opstået, siden præsident Donald Trump i begyndelsen af februar indførte de første nye toldsatser. Dette i kombination med frygten for stigende inflation, har fået forbrugerne til at aflyse allerede bestilte rejser.

 

Relaterede artikler:

Sender 270 piloter på orlov og degraderer yderligere 140

Spirit flyver videre under konkursbeskyttelse

Aflyser stor luftfartsfusion i USA