Det amerikanske lavprisflyselskab Spirit Airlines søger om konkursbeskyttelse under den såkaldte Chapter 11. Selskabet kan fortsætte flyvningerne imens og forventer at være ude af processen først i 2025.
Efter flere år med store udfordringer i økonomien har Spirit Airlines nu søgt om konkursbeskyttelse under den særlige amerikanske Chapter 11-ordning.
Det oplyser det amerikanske lavprisflyselskab, der gennem flere år har haft tab, et mislykket fusionsforsøg med JetBlue i januar i år samt store gældsposter. Spirit Airlines er det første store amerikanske flyselskab til at søge om Chapter 11-konkursbeskyttelse siden 2011.
Spirit Airlines med hovedkontor i Dania Beach i delstaten Florida oplyser, at selskabet på forhånd har aftalt med sine obligationsejere at omstrukturere gæld og rejse penge for at hjælpe med, at flyvningerne kan fortsætte under konkursprocessen.
Som en del af aftalen har Spirit blandt andet fået tilsagn om en egenkapitalinvestering på 350 millioner dollar (2,48 milliarder kroner, red.) fra eksisterende obligationsejere.
”Jeg er glad for, at vi har indgået en aftale med et stort flertal af både vores loyalitets- og konvertible obligationsejere om en omfattende rekapitalisering af selskabet, hvilket er en stærk tillidserklæring til Spirit og vores langsigtede plan,” siger Ted Christie, koncernchef i Spirit Airlines.
Konkursproces forventes afsluttet først i 2025
Spirit Airlines forventer at afslutte Chapter 11-konkursprocessen i første kvartal af 2025, og indtil da vil selskabets gulmalede fly flyve videre som normalt, understreges det. Processen vil ikke påvirke lønninger til ansatte, ligesom leverandører og flyudlejere fortsat vil blive betalt som planlagt.
Som følge af intens konkurrence blandt flyselskaberne om de amerikanske fritidsrejsende samt et overudbud af flysæder har Spirit Airlines oplevet i fald i billetpriserne. Således fik selskabet i gennemsnit 19 procent mindre per billet i første halvår af 2024 i forhold til et år tidligere. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
En anden udfordring for Spirit Airlines har været problemerne med Pratt & Whitneys GTF-motorer (Geared Turbofan, red.), som har tvunget flere fly på jorden.
Spirit har ikke haft årsoverskud siden 2019; i første halvår af i år tabte selskabet omkring 360 millioner dollar (2,55 milliarder kroner, red.) på trods af stærk rejseefterspørgsel. For at reducere omkostningerne har flyselskabet fyret hundredvis af piloter, forsinket flyleverancer samt solgt fly for at øge likviditeten, skriver Reuters.
Har flåde på over 200 fly
Spirit Airlines blev oprindeligt grundlagt som et vognmandsfirma med navnet Clippert Trucking Company i 1964. Fra omkring 1983 kom der fokus på luftfart, og der blev tilbudt fritidsflyvninger under navnet Charter One Airlines. I 1992 blev selskabet omdøbt til det nuværende navn, Spirit Airlines.
Spirit Airlines blev populært blandt budgetbevidste kunder, der gerne ville give afkald på services som eksempelvis indchecket bagage og sædevalg.
Medarbejderstaben består i dag af omkring 11.000 ansatte, og der flyves fra blandt andet Atlanta, Chicago, New York-Newark, Miami og Orlando.
Flåden hos Spirit Airlines består i øjeblikket af i alt 203 fly – herunder to Airbus A319, 58 A320-200, 91 A320neo samt 26 eksemplarer af både Airbus A321-200 og A321neo. Flyene har en gennemsnitsalder på små seks år.
Relaterede artikler:
Aflyser stor luftfartsfusion i USA