Norwegian har med den laveste pris vundet udbuddet om den første grønne danske indenrigsrute. I alt 3.541 flyvninger fra Aalborg til København skal gennemføres med mindst 40 procent bæredygtigt brændstof.
Langt om længe er Trafikstyrelsen kommet i mål med udbuddet omkring den såkaldte grønne indenrigsrute, der blev annonceret i statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2022 under den daværende socialdemokratiske regering.
To flyselskaber deltog i udbuddet, og Trafikstyrelsen har afgjort, at Norwegians bud var det bedste baseret på de opstillede betingelser i udbuddet.
Det betyder, at rejsende med Norwegian fra Aalborg til København fra den 1. marts 2025 flyver mere grønt end med mange andre selskaber i Danmark.
Norwegian har oplyst, at selskabet forventer, omkring 93 procent af samtlige flyvninger i perioden fra den 1. marts 2026 til 31. december 2027 vil være på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof. Det svarer til 3.541 flyvninger, eller omkring 160 flyvninger om måneden.
“Vi er både stolte og ydmyge over, at vi i Norwegian har fået tildelt udbuddet. Jeg vil gerne rose regeringen og statsministeren for modet og ambitionerne i at lancere dette udbud. Det er et vigtigt og nødvendigt initiativ, som kan inspirere både EU og andre medlemslande til at følge efter med lignende støtteordninger,” siger Sara Neergaard, landechef hos Norwegian i Danmark.
Tilbudsprisen fra Norwegian var på 8.705 kroner pr. ton sparet CO2.
Så grøn som muligt
Bag aftalen om den ‘grønne indenrigsrute’ fra 2023 står regeringen, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti, og det er planen, at der senere skal afholdes et nyt udbud, der omfatter perioden fra 1. januar 2028 til og med udgangen af 2029.
Målet for regeringen er samtidig, at hele indenrigsluftfarten skal være grøn i 2030.
“Vi har igennem hele processen arbejdet for, at den grønne indenrigsrute skulle blive så grøn som muligt og starte så hurtigt som muligt. Nu bliver to af Danmarks største lufthavne forbundet med en rute, hvor der bliver brugt så meget grønt flybrændstof som muligt på det enkelte fly. Det kan forhåbentligt være med til at bane vejen for, at flere luftfartsselskaber vil benytte mere grønt flybrændstof i fremtiden,” siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Brugen af bæredygtigt brændstof på de støtteberettigede operationer vil i den samlede støtteperiode spare omkring 6.700 tons CO2, og hele initiativet er kommet i stand via et tæt samarbejde mellem Norwegian, Aalborg Lufthavn, AFSN og DCC & Shell Aviation Denmark.
Relaterede artikler:
Flyselskaber i tænkeboks efter åbning af SAF-udbud