Ryanair-fly i Fes-Sais International Airport i Marokko. (Foto: vedrana2701 | Shutterstock.com)

Tabte penge: Ryanair afliver abonnementstilbud

Ryanair har lukket det abonnementsprodukt, som blev lanceret i foråret. Fra selskabets marketingsdirektør lyder det, at man tabte millioner på produktet.

I foråret valgte Ryanair at lancere abonnementsproduktet ”Prime” med en årlig abonnementspris på 79 euro, rundt regnet 590 kroner.

For den pris fik abonnenterne adgang til medlemsfordele som gratis reserverede pladser på én rejse om måneden, gratis rejseforsikring samt adgang til flyselskabets bedste tilbud. Fra selskabet lød det samtidig, at medlemstallet ville blive begrænset til 250.000.

Nu har Ryanair meldt ud, at man per den 28. november har lukket for Prime-produktet efter en otte måneder lang prøveperiode.

Har vist sig at være en underskudsforretning
Ryanair oplyser, at de nuværende 55.000 Prime-medlemmer fortsat vil kunne få de månedlige tilbud, de er blevet lovet, helt frem til oktober 2026. Men nye medlemmer kan ikke længere tilmelde sig.

Fra Ryanairs marketingdirektør, Dara Brady, lyder det, at man har valgt at lukke Prime, fordi det simpelthen har vist sig, at man taber flere penge på det, end man tjener.

”Gennem årene har kunder efterspurgt en medlemsordning hos Ryanair, så vi har testet dette ’Prime’-koncept i de seneste otte måneder. Indtil videre har over 55.000 tilmeldt sig Prime og genereret mere end 4,4 millioner euro (32,8 millioner kroner) i abonnementsindtægter,” siger han og fortsætter:

”Vores Prime-medlemmer har dog modtaget rabatter på flybilletter for over 6 millioner euro (44,8 millioner kroner), så forsøget har kostet flere penge, end det har indbragt. Antallet af medlemmer og abonnementsindtægterne retfærdiggør ikke den tid og indsats, det kræver at lancere månedlige eksklusive Prime-sædesalg til vores 55.000 medlemmer.”

Ikke et loyalitetsprogram
I forbindelse med forårets lancering af Prime-produktet lød det fra Ryanair, at man tænkte, at produktet ville henvende sig til hyppigt rejsende, som ikke ønsker at bruge en formue i forbindelse med deres rejser.

Fra det irske selskab lød det, at man med 12 årlige flyvninger ville kunne spare samlet 420 euro (3.135 kroner), mens besparelsen ville være 105 euro (785 kroner), hvis man kun flyver med Ryanair en gang i kvartalet.

Prime var trods besparelserne dog ikke et loyalitetsprogram som dem, de store netværksselskaber tilbyder.

Fra Ryanairs koncernchef, Michael O’Leary, har det da også lydt, at Ryanair ikke kommer til at lave et loyalitetsprogram. Han har således udtalt, at ønsker man sig loyalitet, må man købe sig en hund.

 

Relaterede artikler:

Ryanair lancerer nyt abonnementsprodukt

Ryanair-topchef i dialog med Airbus om flyordre

Ryanair løfter halvårsresultatet med 42 procent