Antallet af passagerer faldt, og første kvartal viste et underskud på godt 2 millioner kroner. Ikke desto mindre fastholder færøske Atlantic Airways forventningerne om et samlet overskud i 2011.
På trods af faldende passagertal og underskud kan optimismen sagtens være i behold.
Det er det delvist statsejede færørske luftfartsselskab P/F Atlantic Airways et eksempel på. Selskabettransporterede 33.357 passagerer i 1. kvartal 2011, hvilket var et fald på omkring 7 % fra samme kvartal året før, hvor der var 35.859 passagerer. Ændringen skyldes dog primært forskydninger i forbindelse med påsken.
Omsætningen steg med 7 % til 84,5 millioner kroner, og underskuddet blev på 2,1 millioner kroner.
Underskuddet var imidlertid3,6 millioner kroner mindre end i samme kvartal året før, så ledelsenfastholder forventningerne ometårsregnskab for 2011, der vilvise fremgang i forhold til 2010.
Selskabet omsatte i 2010 for 403 millioner kroner og fik et overskud på 12,3 millioner kroner, og dette overskud ventes altså at blive overgået i 2011.
Selskabet hartre styk Avro RJ 100/85 fly samt to Bell 412 helikoptere. Derudover får selskabet leveret et Airbus A319 fly i marts 2012. Dette fly vil have 144 sæder mod de nuværende flys konfiguration med95 passagerer
P/F Atlantic Airways har siden november 2008 været noteret på den københavnske fondsbørs, men hovedparten af aktierne ligger ret fast, idet det færørske landsstyre ejer 67 % af selskabet.
I kvartalsregnskabet advarer ledelsen i Atlantic Airways om, at især de meget volatile brændstofpriser stadig er enukendt faktor. Samtidig kan nyeafgifter og den økonomiske afmatning på Færøerne også påvirke rejselysten negativt.
Selskabet igangsatte i foråret en markedsføringskampagne under konceptnavnet “Together“, hvor Atlantic Airways vil søge at tiltrække flere besøgende til de 18 nordatlantiske øer.
Atlantic Airways blevoprettet inovember 1987 og havde i begyndelsen et økonomisk og praktisk samarbejde med det daværende Cimber Air.
Selskabet fløj for første gang fraVágar til København i marts 1988 og har løbende udvidet med nye destinationer. Lufthavnen i Vágar har i øvrigt sinoprindelse helt tilbage til 2. verdenskrig, hvor England havde brug for en lufthavn i Nordatlanterhavet.