Jan Carlzon: Norwegian kan være på farlig kurs

Den tidligere koncernchef i SAS, Jan Carlzon, stiller sig i et interview med norske Aftenbladet skeptisk overfor Norwegians satsning på langruter. “Det kan være en farlig kurs,“ advarer han.

Den mest succesrige SAS-koncernchef nogensinde er uden tvivl Jan Carlzon. Han stod i spidsen for det skandinaviske luftfartsselskab i periodenfra 1981-94.

Selvom det således er 17 år siden, at han forlod luftfartsverdenen, følger den karismatiske eks-koncernchef stadig med i udvikling omkring skandinavisk luftfart. Derfor havde “Solakonferansen“ også inviteret Jan Carlzon til at give et tilbageblik på skandinavisk luftfart gennem 25 år på den netop afholdte konference i Stavanger, hvor også den nuværende SAS-koncernchef Rickard Gustafson var taler.

I et efterfølgende interview med den norske avis Aftenbladet, kommenterede Jan Carlzon langruteplanerne hos lavprisflyselskabet Norwegian. Langdistanceflyvninger til Bangkok og New York er ikke i tråd med lavprisprincipperne, mener den svenske forretningsmand.

“Konkurrencen er meget hård i luftfartsbranchen. At sprede sig for meget, som Norwegian synes at gøre med sine langruteplaner, kan være en farlig vej at gå,“ advarer den tidligere SAS-koncernchef.

Jan Carlzon er af den opfattelse, at man skal holde fokus på forretningen, og gav som eksempel det succesrige irske lavprisflyselskab Ryanair, der konsekvent har afvist langruteplaner.

Og Jan Carlzon er absolut en mand, der taler af erfaring. Netop spredning af aktiviteterne var medvirkende til, den succesrige svensker til sidst måtte forlade SAS.

“I 1988 var vi blevet så store, at vi mistede fokus på det vigtigste for et flyselskab som SAS. Vi glemte passagererne og deres behov. Vi udvidede på dette tidspunkt virksomheden ved at oprette flere datter- og søsterselskaber,“ udtaler Jan Carlzon til Aftenbladet og nævner i den sammenhæng limousineservice og hotelvirksomhed som mislykkede satsningsområder.