Efter successen med A320neo, forventer Airbus, at A321neo bliver det nye vækstlokomotiv i markedet for mellemdistancefly samt på længere distancer.
(HAMBORG) I starten af maj leverede Airbus sit A320-fly nummer 7.000. Producenten har haft stor succes med den opgraderede version A320neo (New Engine Option, red). Over 3.300 fly af denne model står i ordrebøgerne. Airbus forventer dog, at A321neo allerede næste år vil stå for over halvdelen af nye ordrer på mellemdistancefly i A320-familien, der omfatter A319neo, A320neo og A321neo.
På hjemlige breddegrader opererer SAS otte A321 i den ældre version, mens Finnair har 13 styk flyvende af denne model.
Flere passagerer per flyrute
Ordrebøgerne hos Airbus er velfyldte, når det kommer til A320-familien. 5.479 fly skal produceres på ordre fra fly- og leasingselskaber over hele verden. Blandt disse finder man SAS og Norwegian, der hver har bestilt henholdsvis 30 og 100 styk af A320neo udgaven.
Omkring 40 procent af leveringerne af A320-familien vil i 2016 være A321 varianter, og Airbus forventer, at næste år vil denne andel nå op på over 50 procent.
”A321neo er definitivt markedsledende i segmentet for mellemdistancefly med en kapacitet på omkring 200 passagerer. Vi ser større og større interesse for modellen, specielt i det asiatiske marked. Dette kan på sigt blive vores mest efterspurgte model,” siger COO Customers (kundedirektør, red) i Airbus, John Leahy, til CHECK-IN.dk.
Interessen begrunder John Leahy med, at slot-restriktioner i de store lufthavne kræver større fly med flere passagerer, bedre driftsøkonomi på fly med flere sæder samt en generel stigning af passagerer globalt set. Begrundelsen passer med tidligere udtalelser fra selskabets topchef Fabrice Brégier relateret til A380-modellen, som selskabet tror får en stor fremtid grundet slot-begrænsninger.
I konkurrence med Boeing 757
Airbus er i gang med produktion af en A321LR (Long Range – lang rækkevidde, red) udgave af A321neo. Modellen, der forventes leveringsklar fra 2019, vil få en rækkevidde på op til 7.400 km og 164 sæder i en tre-konfigurations model fordelt på 20 i business, 30 i premium economy og 114 i economy.
A321LR forbereder sig derfor til konkurrencen med Boeing 737 MAX-serien, der ventes at få en rækkevidde på 6.700 km i MAX 9-versionen.
”Vi ser den nye A321LR som en model, der vil være ypperlig til at flyve på interkontinentale ruter mellem sekundære lufthavne samt fra primære til sekundære lufthavne – eksempelvis New York til Hamborg, eller på ruter med for lavt passagergrundlag til at benyttet et decideret wide-body fly,” forklarer John Leahy.
Relaterede artikler:
A321neo testflyvninger stoppet efter uheld
Airbus A321 i langdistanceversion
Finnair øger flåde med fire A321-fly
CHECK-IN.dk var sammen med 160 journalister fra hele verden inviteret til Airbus Innovation days 2016 i Hamborg de to sidste dage i maj. Rejse og ophold var betalt af Airbus.