Afgangstavle i Aarhus Lufthavn. (Arkivfoto: Aarhus Lufthavn)

Aarhus Lufthavn: Havde håbet på mere

Tilbagegangen i Aarhus Lufthavn blev vendt i 2016, selvom lufthavnsdirektør Peter Høgsberg havde håbet på en noget større fremgang.

Da Aarhus Lufthavn ved udgangen af 2015 med 364.836 passagerer havde nået det laveste passagertal i mange år, mente lufthavnsdirektør Peter Høgsberg, at bunden var nået. I stedet satte han sin lid til, at nye ruter med SAS til Stockholm og Palma de Mallorca ville trække passagertallet i vejret i 2016.

Det blev da også til vækst med en samlet stigning på fem procent til i alt 383.154 passagerer, hvilket svarer til en fremgang på 18.319 årlige rejsende. Men det er noget usikkert, om fremgangen kan fastholdes i 2017. SAS har nemlig den 22. december lukket ruten mellem Stockholm og Aarhus på grund af manglende flykapacitet, og højsæsonruten til Mallorca bliver ikke genoptaget.

I stedet åbner Czech Airlines den 11. maj en rute fra Prag til Aarhus med fire ugentlige afgange. Denne rute, der er hentet fra Billund Lufthavn, skal sammen med en SAS-sæsonrute til Málaga hente noget af det tabte hjem.

“Vi kommer til at miste passagerer i forhold til 2016. Vi har lidt i støbeskeen til slutningen af året, og der håber jeg, at vi kommer stærkt igen. Den helt store vækst, ser vi nok først i 2018,” siger Peter Høgsberg, administrerende direktør for Aarhus Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Generelt set er lufthavnsdirektøren tilfreds med 2016, så længe man isoleret set betragter en passagerfremgang på fem procent.

“Jeg havde egentlig håbet på noget mere, selvom vi er forud for de budgetter, som vi havde lagt. Jeg havde håbet på, at vores indenrigsprodukt havde præsteret bedre, mens det var ærgerligt at vi mistede et charteroplæg til Lambadusa, ligesom SAS besluttede midlertidigt at afvikle Stockholm-ruten.”

10 nye ruter lukket igen
Med de seneste rutelukninger fra SAS, må Aarhus Lufthavn sætte alt ind på, at de nye ruter til Prag og Málaga bliver en succes. Siden 2010 har flyselskaberne tilsammen åbnet 10 nye ruter fra lufthavnen, og de er alle blevet lukket igen. Årsagerne er mange, som ikke nødvendigvis har noget at gøre med Aarhus Lufthavns indsats, men faktum er, at de nye ruter er forsvundet igen, så det ikke har været muligt at skabe længerevarende vækst i udenrigsrutesegmentet.

Ryanair har siden 2010 åbnet og lukket ruter til Oslo-Rygge, Barcelona-Girona, Palma de Mallorca, Málaga, Las Palmas, mens Sun-Air uden held i 2011 forsøgte at flytte Helsinki-ruten fra Billund til Aarhus. Herudover har polske EuroLOT forsøgt sig med en rute til Gdansk, og det samme har det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air. Men begge disse ruter er også lukket. Hertil kommer SAS-ruterne til Stockholm og Palma de Mallorca.

Således er der ikke en eneste af 10 nyåbnede ruter fra Aarhus Lufthavn siden 2010, der har overlevet.

“Hovedparten af ruterne var ikke i min tid som direktør. I dag får ruterne mere opmærksomhed og fokus, da vi ikke tidligere har brugt energi på at fortælle, hvilket produkter vi har på hylderne. Vi er blevet meget mere produktorienterede i vores kommunikation,” lyder det fra lufthavnsdirektøren.

Passagertal i Aarhus Lufthavn fordelt på segmenter 2015 vs. 2016

Trafik 2015 2016 %
Rutetrafik indenrigs 198.098 194.783 -1,7
Rutetrafik udenrigs 129.636 158.086 +21,9
Chartertrafik 34.777 27.743 -20,2
Anden trafik 2.325 2.542 +9,3
Total 364.836 383.154 +5,0

Kilde: Aarhus Lufthavn

 

Relaterede artikler:

Aarhus får ny rute til Prag

Jet Time-krise koster Aarhus-rute livet

Solidt halvår i jyske lufthavne

Ny SAS-rute redder første halvår for Aarhus Lufthavn

Aarhus: Nu er bunden nået