Aarhus Lufthavn: ‘Urimelige konkurrencevilkår’

Direktør Ole Paaske fra Aarhus Lufthavn mener, at lufthavnen i stigende grad udsættes for konkurrence fra omkringliggende lufthavne som Aalborg og Karup, der har en helt anderledes omkostningsstruktur, da de ligger på militære anlæg.

Aarhus Lufthavn måtte i regnskabet for 2009 foretage en ekstraordinær nedskrivning af værdierne med 20,8 mio. En af årsagerne er ifølge lufthavnsdirektør Ole Paaske et tiltagende konkurrencetryk fra andre jyske lufthavne, der drives på andre økonomiske betingelser. Det har svækket den østjyske lufthavns indtjeningsevne – og dermed værdien af aktiverne.

Lufthavnsdirektøren langer her ud efter lufthavnene i Aalborg og Karup, som han mener modtager direkte eller indirekte offentlig støtte. “Lufthavnene i Aalborg og Karup er begge beliggende på militære anlæg. De modtager ydelser fra den militære del af lufthavnen til en pris, der er væsentligt lavere, end hvis man selv skulle producere ydelsen,“ udtaler Ole Paaske.

På den baggrund vælger Ole Paaske konsekvent at kalde andelsselskaberne Aalborg Lufthavn amba og Karup Lufthavn amba for terminaloperatører, da han ikke mener, at der tale om egentlige lufthavne.

Karup Lufthavn er et andelsselskab ejet af kommunerne i Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Skive, Struer og Viborg. Andelshaverne i Aalborg Lufthavn er de nordjyske kommuner i Aalborg, Jammerbugt, Rebild, Brønderslev, Frederikshavn og Vesthimmerland.

Den daværende transportminister bestilte efter aftale med Folketingets Trafikudvalg for snart 3 år siden en tværministeriel rapport, der skulle redegøre for rammebetingelserne for drift af danske provinslufthavne. “Det er vores håb, at rapporten vil kaste lys over de åbenlyst urimelige konkurrencevilkår blandt de berørte lufthavne, og at den efterfølgende politiske proces vil føre til oprydning i disse forhold, så der fremover kan konkurreres på lige og fair vilkår,“ udtaler lufthavnsdirektør Ole Paaske.

Aarhus Lufthavn er i dag Danmarks fjerdestørste lufthavn efter København, Billund og Aalborg. Den østjyske lufthavn benyttes af Cimber Sterling og SAS på indenrigsruten til København, mens Ryanair harfem udenrigsruter og danske SUN-AIR tre udenrigsruter fra lufthavnen. Herudover har Aarhus Lufthavn en række charteroperationer fra bl.a. Star Tour, Aarhus Charter, Nazar og SunCharter samt et dagligt fragtfly fra West Air Sweden til Luxembourg.