ACI-direktør: Terminal A er en tosset idé

Idéen om at bygge en konkurrerende lavpristerminal på Københavns Lufthavnes arealer er tosset. Det fastslår direktøren for de europæiske lufthavnes sammenslutning. Han efterlyser stabile rammevilkår for lufthavnene, hvis der skal være tilstrækkelig kapacitet i fremtiden.

Med tæt ved en fordobling af den europæiske lufttrafik frem mod 2030 er det ikke nok at strømline i luften med Single European Sky-initiativet. Der er også brug for at tage et alvorligt kig på de stigende kapacitetsproblemer på landjorden, lyder budskabet fra de europæiske lufthavnes sammenslutning.

Et af de vigtigste elementer i arbejdet med at sikre, at der er plads på jorden, er at myndighederne giver lufthavnene og deres investorer stabile rammevilkår, så de er sikre på at deres investeringer giver et pålideligt afkast mange år frem.

Derfor er planerne om at give et konkurrerende selskab til Københavns Lufthavne lov til at opføre en lavpristerminal på lufthavnens område, det såkaldte Terminal A-projekt, en komplet tosset idé, der ikke skaber andet end usikkerhed. Det er den markante udmelding fra direktøren for den europæiske del af Airports Council International, Olivier Jankovec.

”Terminal A er en tosset idé, som netop er med til at underminere investorernes tillid og afholde dem fra at investere i lufthavne og udbygning af lufthavne,” pointerer Olivier Jankovec, som CHECK-IN.dk mødte tirsdag i København, hvor ACI-direktøren var på besøg hos den danske transportminister Henrik Dam Kristensen.

Olivier Jankovecrepræsenterer mere end 400 lufthavne i 46 europæiske lande, og håber på, at det danske EU-formandskab vil sætte kapacitetsproblemerne på dagsorden. En analyse udarbejdet af Eurocontrol i januar 2011 anslog, at den europæiske flytrafik vil vokse fra 9,4 mio. flyvninger i 2009 til omkring 16,9 mio. flyvninger i 2030.

Fokus på kapacitet i lufthavnene

Derfor er det ikke nok at gøre det lettere at færdes på de europæiske luftveje, sådan som det er tilfældet med EU-Kommissionens Single European Sky, der harmoniserer kontrollen med det europæiske luftrum, hvis alt går i hårdknude så snart flyene sætter landingshjulene på jorden igen.

”EU-Kommissionen har glemt at have fokus på kapacitetsbehovet på jorden. Single European Sky vil blive en fiasko, hvis flyene blot er nødt til at cirkle rundt i luften, fordi der ikke er plads i lufthavnene på jorden ,” påpeger den europæiske lufthavnsdirektør.

En reduktion af lufthavnenes omkostninger til sikkerhedsforanstaltninger samt lettere adgang til bygge- og anlægstilladelser er også væsentlige faktorer for at de europæiske lufthavne kan følge med behovet for øget kapacitet. Før terrorangrebene den 11. september 2011 gik fem procent af omkostningerne i en typisk europæisk lufthavn til sikkerhedsforanstaltninger. I dag er tallet 28 procent.

EU-kommissionen præsenterede i starten af december sidste år en såkaldt ”lufthavnspakke” med en række forslag til hvordan fremtidens udfordringer i de europæiske lufthavne kan tackles. Kommissionen vurderer, at mindst 19 europæiske lufthavne i år 2030 vil operere med fuld kapacitet mindst otte timer om dagen hver eneste dag året rundt. Det vil påvirke 50 % af alle flyvninger i form af forsinkelser. I 2007 opererede kun fem lufthavne med fuld kapacitet mindst otte timer om dagen, og det påvirkede kun 17 % af den europæiske luftfart.

Betydning for økonomien

Olivier Jankovec peger på, at kapacitetsproblemerne ikke blot rammer hans medlemmer. Det rammer hele den europæiske økonomi.

”Hvis Europa skal bevare sin økonomiske position i verden, handler det også om at have kapaciteten til fortsat at være et attraktivt sted at flyve til og et attraktivt sted at skifte fly,” siger Olivier Jankovec, og peger på behovet for at få flere ”open skies”-aftaler på plads, så det bliver nemmere at flyve mellem Europa og andre lande.

Her er især de såkaldte BRIK-lande (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) vigtige at få så gnidningsløse luftveje som muligt til.